Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Profil Bratislavských automobilových závodov (BAZ)

Na archívnej snímke z 7. apríla 1976 pracovníci bratislavského Priemstavu budujú v Bratislave - Devínskej Novej Vsi vládou sledovanú stavbu Bratislavské automobilové závody Foto: TASR/Štefan Petráš

Bratislavské automobilové závody (BAZ) bol automobilový výrobný podnik v Bratislave, vybudovaný v mestskej časti Devínska Nová Ves, ktorý bol založený 1. júla 1971.

Bratislava 14. apríla (TASR) - TASR v rámci prehľadu najväčších priemyselných podnikov vydáva profil Bratislavských automobilových závodov (BAZ), od roku 1991 spoločnosti Volkswagen (VW) Bratislava. Automobilka sa venovala výrobe vozidiel, výrobe komponentov k prevodovkám, výrobe prevodoviek.

Bratislavské automobilové závody (BAZ) bol automobilový výrobný podnik v Bratislave, vybudovaný v mestskej časti Devínska Nová Ves, ktorý bol založený 1. júla 1971. V priebehu roku 1974 bol do BAZ delimitovaný podnik Dopravostroj spolu s jeho pobočnými závodmi v Bratislave, Trnave, Skalici a Nitre, čím sa do BAZ dostala aj výroba servisných a mechanizačných zariadení a ich vývoj. V roku 1975 boli k BAZ pričlenené ešte Podunajské strojárne. Podnik bol takto veľkoryso budovaný s úmyslom rozšírenia nepostačujúcej automobilovej výroby vo vtedajšom Československu.

Podľa jednej z pôvodných koncepcií sa v BAZ mali vyrábať osobné vozidlá strednej kategórie v spolupráci s talianskou automobilkou Alfa Romeo. Mal to byť novovyvinutý model, nie licenčná výroba už zabehnutého vozidla. Žiaľ, ostalo iba pri nákresoch. Namiesto vozidiel Alfa Romeo sa rozhodli vyrábať nové vozidlo vyvíjané vtedy v českej Mladej Boleslavi - Škoda 720 klasickej koncepcie. Celý projekt so Škodovkou sa však v BAZ skončil iba výrobou troch kusov funkčných vzoriek esteticky neveľmi vydarených, v Mladej Boleslavi vyvinutých vozidiel pod označením Škoda 731 (sedan) a Škoda 732 (Kombi), a následne bol zastavený tak v BAZ, ako aj v Mladej Boleslavi.

Bratislavská automobilka, navrhovaná pôvodne ako karosársko-montážny závod, tak vplyvom neodborných rozhodnutí ostala bez finálneho výrobného programu a bola dlhé roky odkázaná iba na výrobu príslušenstva a podskupín pre vtedajšie česko-slovenské automobilky, ako aj na výrobu priemyselných robotov a manipulátorov. Ojedinelá výrobná kapacita ťažkej lisovne a zvarovne závodu tak ostala prakticky nevyužitá.

Prvé automobily sa tu začali finalizovať až začiatkom 80. rokov minulého storočia. K najznámejším prototypom vozidiel vyvinutých v BAZ patrí niekoľko technicky vyspelých a inovatívnych modelov malých nákladných automobilov (MNA), ako aj stredný nákladný automobil (SNA), čo bol terénny automobil vyvíjaný vo viacerých modifikáciách, ktorý mal nahradiť už vtedy zastaranú Pragu V3S. Z niektorých ďalších prototypov možno spomenúť napríklad v BAZ vyvinuté úžitkové vozidlo Furgonet, alebo športové trojdverové coupé Locusta. Niektoré z týchto vozidiel sa podarilo zachovať a dnes patria k cenným exponátom Múzea dopravy v Bratislave, alebo sa nachádzajú v rukách súkromných zberateľov.

V roku 1982 sa začala výroba modelu Škoda Garde, čo bol prvý sériovo vyrábaný automobil na Slovensku. V priebehu troch rokov sa vyrobilo vyše 3700 kusov. Okrem spomínaných vozidiel sa tu vyrábali aj nápravy pre modely Škoda Rapid a Škoda 130/135/136, ako aj rozličné diely pre ostatných výrobcov automobilov v bývalom Československu.

História BAZ skončila ich predajom nemeckému koncernu Volkswagen (VW) AG. Dňa 30. mája 1991 bola založená spoločnosť Volkswagen Bratislava, s. r. o., s 80 % podielom VW a 20 % podielom BAZ.