Quantcast
< sekcia Ekonomika

Vodiči by nemali podceňovať dôkladnú prípravu auta na zimu

Ilustračné foto. Foto: TASR/Dušan Hein

Je viac ako pravdepodobné, že o niekoľko dní budú cesty klzké, zasnežené a zľadovatené, a to za zhoršenej viditeľnosti. Preto by auto malo mať vyššiu spoľahlivosť ako po ostatnú časť roka.

Bratislava 24. novembra (TASR) - Hoci pravá zima podľa predpovedí meteorológov iba príde, už je najvyšší čas mať auto na toto obdobie pripravené. Je viac ako pravdepodobné, že o niekoľko dní budú cesty klzké, zasnežené a zľadovatené, a to za zhoršenej viditeľnosti. Preto by auto malo mať vyššiu spoľahlivosť ako po ostatnú časť roka. Viaceré úkony v rámci prípravy auta na zimu zvládnu vodiči sami, ale niektoré si vyžadujú odborníka.

To, že vodiči prípravu vozidla na zimu často podceňujú, potvrdila aj nedávna akcia PitStop v Žiline a na území ČR, počas ktorej mali motoristi možnosť bezplatnej základnej technickej prehliadky auta. Odbornosť akcie zastrešila spoločnosť ProfiAuto a technici zvládli len počas jedného dňa v Žiline skontrolovať 95 vozidiel.

"Z kontrol nám vyplynuli alarmujúce výsledky. Až u 81 % skontrolovaných áut bola potrebná výmena brzdovej kvapaliny. Starnutie brzdovej kvapaliny a vysoký obsah vody totiž znižujú bod varu. Pri prudkom brzdení dochádza k výraznému zohrievaniu brzdového systému a kvapaliny. V systéme sa tak vytvoria bublinky, čo zvýši stlačiteľnosť brzdovej kvapaliny, a to môže spôsobiť zmäknutie brzdového pedálu. Podcenenie výmeny brzdovej kvapaliny tak môže stáť život motoristu. Mnohí vodiči mali tiež problém s vôľou v zavesení alebo v systéme riadenia. Išlo približne o 63 % prípadov," upozorňuje Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.

Úplným základom je prezutie pneumatík na zimné. Podľa zákona totiž platí, že ak je od 15. novembra do 31. marca na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy, musí vodič jazdiť so zimnými pneumatikami. "Pri prezúvaní si však dajte pozor aj na stav pneumatík. Zákon totiž predpisuje aj minimálnu hĺbku dezénu. Pri zimných pneumatikách sú to tri milimetre. Odporúčaná hranica sú však najmenej štyri milimetre," radí Krejčí.

"Motoristi si často neuvedomujú, že niektorým poruchám by sa dalo predísť pravidelnou prevenciou. Dokonca by tak dokázali ušetriť, pretože preventívne zásahy sú menej nákladné ako samotná oprava poruchy. Ak postrehnete nerovnomerné opotrebovanie pneumatík, je na mieste aj kontrola geometrie kolies. Jej nesprávne nastavenie sa môže vypomstiť na jazdných vlastnostiach, čo je na klzkom povrchu ešte markantnejšie," tvrdí Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car.

Pre správne fungovanie auta je dôležitá aj chladiaca kvapalina. Treba skontrolovať nielen jej množstvo, ale aj bod mrazu. Jej nedostatok môže mať na svedomí, že auto nekúri či prehriatie motora pri státí v zápche, a to aj napriek mrazivým teplotám. Väčšiu pohromu však spôsobí nedostatočný bod mrazu tekutiny. Ak totiž zamrzne, poškodí chladič, vedenia a časti motora. Vodič to zistí zväčša až po pár kilometroch jazdy, keď sa prehreje motor, a vtedy už môže byť neskoro.