< sekcia Ekonomika

Reštrukturalizácia Váhostavu by mal byť jasná na prelome do apríla

Stavba, ktorú realizuje spoločnosť Váhostav-SK, ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Podoba reštrukturalizačného plánu stavebnej spoločnosti Váhostav-SK by mala byť jasná pravdepodobne na prelome marca a apríla. TASR o tom informoval hovorca spoločnosti Tomáš Halán.

Bratislava 13. februára (TASR) - Podoba reštrukturalizačného plánu stavebnej spoločnosti Váhostav-SK by mala byť jasná pravdepodobne na prelome marca a apríla. TASR o tom informoval hovorca spoločnosti Tomáš Halán.

Práve po schválení reštrukturalizačného plánu bude zrejmé, v akej výške a v akom časovom horizonte sa vyplatia staré záväzky firmy. Stavebná spoločnosť dlhuje bankám 26,4 milióna eur, pričom ide najmä o existujúce úvery. Ďalších 92,3 milióna eur predstavujú jej uznané záväzky voči dodávateľom z obchodného vzťahu.

"Uvedomujeme si, že reštrukturalizácia nie je ideálnym riešením, ale určite je prijateľnejšia ako konkurz," povedal generálny riaditeľ firmy Marián Moravčík. Pri ňom by totiž veritelia podľa jeho slov dostali vyplatené minimum, respektíve nič zo svojich záväzkov. "Firmu by sme museli zatvoriť a prepustiť viac ako 1300 ľudí," dodal.

Za posledné týždne sa podľa Moravčíka objavujú iniciatívy, ktoré by mali upraviť alebo zmeniť existujúci systém reštrukturalizácie a konkurzov firiem. "Uvítame každé nové právne riešenie, ktoré firmám pomôže prekonávať problémy," konštatoval. Váhostav-SK je podľa neho pripravený sa svojimi poznatkami a skúsenosťami z praxe zapojiť do takéhoto procesu.

"V prvom rade je však nutné, aby jediným kritériom pri verejnom obstarávaní nebola iba cena. Predišli by sme tak dôsledkom, ktorým dnes musíme čeliť," zdôraznil. Po vyhlásení reštrukturalizácie sa firmu podľa jej šéfa podarilo stabilizovať, postupne dobehla sklzy na stavbách a neznížila počet zamestnancov. "Všetky nové záväzky vyplácame načas a naším cieľom je vybudovať z Váhostavu prosperujúcu firmu," dodal Moravčík.

Spoločnosť uvádza ako dôvod svojich finančných problémov zrušenú výstavbu diaľnic formou PPP projektov, a teda stratu kľúčových zákaziek, na ktoré sa firma v minulosti pripravovala. Problematické sa pre spoločnosť stali aj diaľničné projekty na severe a východe Slovenska. Váhostav-SK ale tvrdí, že ich riadne dokončí aj napriek stratovosti spôsobenej cenami vysúťaženými na vrchole krízy.