< sekcia Ekonomika

SAD Zvolen nebude od soboty premávať na prímestských linkách v kraji

Ilustračné foto. Foto: TASR/Pavol Remiaš

Rozhodnutie bolo prijaté po tom, ako BBSK podal podanie na súd o zrušenie tzv. Kotlebových dodatkov.

Zvolen 23. januára (TASR) - Slovenská autobusová doprava (SAD) Zvolen nebude od soboty (25. 1.) premávať na prímestských linkách, ktoré zabezpečuje pre Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK). Rozhodlo o tom vo štvrtok mimoriadne predstavenstvo spoločnosti. Je to reakcia na dlhodobý spor s vedením samosprávneho kraja o financovanie prímestských spojov.

Ako informoval predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny, výnimku budú tvoriť len linky, ktoré premávajú na základe tzv. osobitných zmlúv, uzavretých s jednotlivými samosprávami či podnikmi. Znamená to, že od soboty do odvolania nebude jazdiť asi 120 spojov stoviek liniek na väčšine územia Banskobystrického kraja.

Rozhodnutie bolo prijaté po tom, ako BBSK podal podanie na súd o zrušenie tzv. Kotlebových dodatkov, ktoré umožňujú SAD účtovať BBSK určité mesačné zálohové platby a s týmto podaním na súde samosprávny kraj aj uspel. BBSK tvrdí, že do politiky cenotvorby SAD nevidel, a preto chcel tento proces urobiť transparentnejším.

Predseda BBSK Ján Lunter považuje tento krok SAD Zvolen za hrubé vydieranie. "Ľudia predsa potrebujú chodiť do nemocníc a vôbec za všetkým tým, čo k životu potrebujú," povedal TASR. Neverí, že k zastaveniu premávky autobusových spojov dôjde a že zástupcovia SAD Zvolen neprídu na piatkové (24. 1.) rokovanie, na ktoré ich predseda pozval.

Podľa neho zálohové platby dopravcovi stále platia. "V januári sme však od nich dostali ultimatívnu žiadosť o zaplatenie dvojnásobnej sumy oproti tej, ktorú sme platili doteraz, čo považujem za vydieranie," priblížil. Ako dodal, veci podobného druhu sa v slušných krajinách riešia za stolom bez toho, aby si ktokoľvek bral za rukojemníkov občanov.

Čo sa týka tzv. Kotlebových dodatkov a ich napadnutia na súde, podľa Luntera boli podpísané v rozpore s nariadením Rady Európy. "Rozpor bol najmä v dĺžke poskytovaných služieb," pripomenul.