< sekcia Ekonomika

Lákavá ponuka z Česka

L-39NG Foto: Slovenská letecká agentúra / Alan Warnes

Samostatnosť, úspora a priemyselná spolupráca! To sú pádne argumenty na strategickú spoluprácu s Aerom.

Bratislava 13. apríla (SLLA/OTS) - Vzdušné sily Ozbrojených síl SR vymenia dosluhujúce lietadlá Mig-29 za F-16, no stojíme pred otázkou, za čo nahradíme staré cvičné podzvukové lietadlá L-39 Albatros? A tu sa táto potreba stretáva s ponukou od českého výrobcu Aero Vodochody, ktorý nedávno certifikoval nové cvičné lietadlo L-39NG. Pozrime sa na to, aké výhody by to Slovensku prinieslo.



Celý svet, nevynímajúc Slovenskú republiku, sa otriasa v základoch kvôli pandémii súvisiacej s Covid-19. Treba si však uvedomiť, že aj keď je väčšia časť ekonomiky u nás pozastavená, niektoré strategické rozhodnutia by sa nemali odsúvať na vedľajšiu koľaj. Konkrétne sa to týka aj problému riešenia nákupu cvičných podzvukových lietadiel, ktoré aktuálne dosluhujú a ich výmena je v štádiu „za päť minút dvanásť“.

Zdroj foto: Vladimír Šťastný

Musíme modernizovať
Do dnešného dňa tvorí naše nadzvukové letectvo typ lietadla Mig-29 z Ruska a podzvukové letectvo patrí zatiaľ typu L-39 Albatros. Túto techniku mala Slovenská republika ako akési dedičstvo po minulom režime. Lenže ako všetci dobre vieme, všetko má svoju životnosť, vrátane lietadiel Mig-29 a L-39 Albatros, ktoré už dosluhujú. „Pri dvoch lietadlách L-39 síce prebieha aktuálne dokončenie generálnych opráv, no bez podstatnejšej modernizácie. Momentálna konfigurácia a vybavenie lietadiel L-39 bude aj po ich opravách znamenať, že prípadný prechod na moderné stíhacie lietadlá F-16 bude veľmi náročný,“ uvádza podkladový materiál od firmy AERO Vodochody AEROSPACE, ktorá L-39 Albatros vyrábala od roku 1968. Na druhej strane pre tento typ lietadla už aj končí zmysel výcviku, pretože avionika je zastaralá a vo svete sa už lieta na oveľa modernejších strojoch.

Nákupom týchto nových lietadiel F-16 však stojíme pred viacerými otázkami. Budú sa musieť naši piloti aj naďalej školiť na používanie lietadiel F-16 v Spojených štátoch amerických? Existuje aj iné riešenie, ktoré by Slovensku ušetrilo nemalý balík peňazí?


Riešenie je jednoduché
Verejnosti je známe, že sa v USA aktuálne školí šesť našich pilotov na používanie nových lietadiel F-16, ktoré sú už kúpené a na Slovensko dorazia v roku 2023. Uvedený spôsob pilotskej „výučby“ je pre nás ako pre štát zbytočne drahý a nekoncepčný. Existuje však spôsob, ako by sme mohli mať pilotov, spolu s ich rodinami, po väčšinu výcviku na Slovensku a neboli by tak v pozícii, že musia kvôli svojmu povolaniu žiť na istý čas tak ďaleko. V tomto smere nám práve aktuálna pandémia ukázala, aké je výhodné a strategické, byť čo najviac sebestačný, v zmysle zaistenia bezpečnosti vlastnej krajiny, kde patrí aj výcvik taktických pilotov.
O to viac, ak sa tu môžeme oprieť o spoluprácu s naším tradičným partnerom, ktorý nám garantuje aj finančnú úsporu či ponúka zaujímavú kooperáciu v oblasti leteckého priemyslu.

Zdroj foto: Petr_Kolmann

Vieme byť sebestační
„Naša spoločnosť AERO Vodochody AEROSPACE a.s. pripravila podkladový materiál pre Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, kde je detailne rozpracovaná analýza, na základe ktorej je možné dosiahnuť významné úspory vo výcviku vojenských taktických pilotov,“ prezradil nám Zdeněk Hlačík obchodní riaditeľ spoločnosti AERO pre SR, ktorý vidí jasné riešenie našej situácie. „Včasné zaobstaranie cvičných lietadiel L-39NG by umožnilo významnú industriálnu spoluprácu a zapojenie slovenského obranného priemyslu do nej. Taktiež je dôležité udržanie schopností a ľudských zdrojov výcvikovej letky. Získala by sa tiež reálna nezávislosť Slovenska pri výcviku taktických pilotov od roku 2025,“ vymenúva. Vytvorila by sa tiež stabilná ekonomická budúcnosť pre štátny, ale aj súkromný sektor. Nehovoriac o vytvorení nových pracovných miest a príležitostí s tým súvisiacich, ale aj to, že časť lietadiel by sa mohla vyrábať priamo u nás (napr. Letecké opravovne Trenčín, pozn.red.).

„Vo svojej koncepcii je L-39NG pokračovateľom lietadla L-39 Albatros, výcvikového komplexu, ktorý je na Slovensku známy od roku 1974. Aj vzhľadom na skutočnosť, že sú bohaté skúsenosti s využívaním celého komplexu L-39 pri výcviku pilotov aj technického personálu práve v Slovenskej republike prostredníctvom Vojenskej vysokej školy (Vojenskej leteckej akadémie) a Výcvikového strediska letectva, je možné objektívne konštatovať, že L-39NG je z viacerých objektívnych pohľadov najvhodnejšou náhradou za súčasné L-39, ktoré využívajú Ozbrojené sily SR,“ konštatuje Miroslav Hájek, bývalý hlavný inžinier Vojenskej leteckej akadémie a akrobatickej skupiny Biele Albatrosy. Jeho slová potvrdzuje aj bývalý šéf akrobatickej skupiny Biele Albatrosy Ivan Chvojka. „Vzhľadom na nepriaznivý stav letuschopnosti súčasných lietadiel L-39 Albatros u OSSR a tým zníženej možnosti vykonávať kvalitne a kontinuálne letecký výcvik pilotov, je najvyšší čas k obmene leteckej techniky. Vzhľadom na veľmi dobré vzťahy s AERO Vodochody v minulosti a predpokladám aj v súčasnosti, by bolo veľmi vhodné túto spoluprácu obnoviť. Nielen dodávkou lietadiel, ale vo všetkých ponúkaných formách.“



Štát týmto krokom ušetrí
Na potencionálny príchod L-39NG je naša infraštruktúra pripravená a aj letecký personál je na tieto typy lietadiel zaškolený. Prechod na už kúpené F-16 by bol plynulý, pretože vybavenie a ovládanie L-39NG je takmer totožné s F-16. „Pilotný priestor, ergonometria, rozmiestnenie prvkov, ovládanie palubných systémov, zobrazovanie informácii je realizované tak, že z technického hľadiska L-39NG umožňuje kompaktný výcvik pilotov s bezproblémovým prechodom na moderné súčasné vojenské lietadlá 4. aj 5. generácie,“ potvrdzuje Hájek.



Ľudia z „fachu“ v tom majú jasno
„V prípade koncepčného a systematického výcviku na lietadlách L-39NG by bol oveľa jednoduchší, kratší a lacnejší výcvik pilotov na lietadlá F-16 bez potreby rôznych medzistupňov,“ konštatuje Ivan Chvojka. „Samozrejme by bolo nevyhnutné vyčlenenie finančných prostriedkov a úsilia na realizáciu tohto výcviku počas doby maximálne troch rokov s ročným náletom cca. 180 hodín. Výsledným produktom by mal byť pilot mladý, vycvičený vo všetkých druhoch prípravy, jazykovo zdatný, bez zbytočných prestávok schopný zvládnuť novú techniku. Predstava USAF je síce trochu iná, ale pre nás finančne ťažko realizovateľná. Keďže má Česká republika už dlhodobé skúsenosti s prípravou pilotov na prechod na komplexné zvládnutie lietadla Gripen v súlade s požiadavkami NATO, túto spoluprácu považujem za nevyhnutnú,“ dodáva bez akýchkoľvek pochybností.

Výhodou spolupráce s AERO by bola okrem spomenutých faktorov aj jazyková príbuznosť, vzdialenosť medzi našimi krajinami, promptný servis a celková logistika s tým spojená. Prináša to viac výhod ako nevýhod. „Vzhľadom na skutočnosť, že L-39NG je pokračovateľom L-39, jeho vývoj a výroba je realizovaná v ČR, je daný predpoklad bezproblémového výcviku technického personálu, pilotných inštruktorov, logistického zabezpečenia prevádzky lietadlového komplexu L- 39NG,“ hovorí Ing. Miroslav Hájek, ktorý jedným dychom vymenúva aj argumenty z vlastnej praxe. „Ako jeden z príkladov úspechu spoľahlivosti konštrukcie lietadla L-39 a jeho systémov môžeme uviesť činnosť akrobatickej skupiny Biele Albatrosy. Počas desiatich rokov činnosti a množstva vystúpení v celej Európe s minimálnym technickým zabezpečením, ani raz nenastala situácia, že by z dôvodu technickej príčiny neboli realizované alebo obmedzené vystúpenia akrobatickej skupiny. Je možné konštatovať, že na základe dlhoročných skúsenosti s prevádzkou lietadiel rady L-39, je po všetkých stránkach ich najvhodnejšou náhradou moderný lietadlový komplex L-39NG,“ dodáva Miroslav Hájek.

Velebí ho aj svet
V lietadla L-39NG už sedel nejeden špičkový akrobat a do kokpitu nového stroja zasadol aj Jacques Bothelin, šéf svetoznámeho Breitling Jet Teamu. Dodnes predvádza dych berúce šou so siedmimi L-39. „Keď ste v kokpite L-39NG, cítite sa ako v úplne novom lietadle. Je oveľa modernejšie, je z neho lepšie vidieť a je aj oveľa bezpečnejšie pre každodennú prevádzku. Samozrejme, pôvodné lietadlo bolo veľmi bezpečné. Letové vlastnosti L-39NG sú oveľa lepšie, lietadlo je nezáludné a reaguje ešte viac bez prieťahov. Myslím, že vďaka absencii koncových nádrží je lietadlo aj oveľa obratnejšie,“ opísal svoje dojmy Jacques Bothelin. A v zásade tým zhrnul kľúčové vlastnosti, ktoré majú dnešné cvičné lietadlá mať: moderné vybavenie v kokpite, ľahká ovládateľnosť, predvídateľnosť a vysoká bezpečnosť.