< sekcia Ekonomika

SaS žiada zastaviť dva tendre rezortu dopravy, zasadne pre ne výbor

Na snímke poslanec Národnej rady SR Jozef Rajtár (SaS). Foto: TASR/Martin Baumann

Liberáli žiadajú ministra Brecelyho, aby oba tendre zastavil a každú podobnú súťaž v budúcnosti dôkladne posudzoval podľa kritérií hodnota za verejné peniaze.

Bratislava 5. mája (TASR) – Minister dopravy Roman Brecely (nominant #Siete) by mal zastaviť súťaž na informačný systém výstavby aj tender na atlas pasívnej infraštruktúry spolu za takmer 100 miliónov eur. Vyzýva ho k tomu opozičná strana SaS, podľa ktorej sú obe verejné obstarávania predražené a netransparentné. Objasniť ich pozadie má minister na mimoriadnom zasadnutí parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti, ktoré bude 19. mája.

Súťaž na informačný systém výstavby pripravoval ešte bývalý šéf rezortu Ján Počiatek (Smer-SD), vyhlásená bola v auguste minulého roka. Systém má umožniť elektronickú komunikáciu a výmenu dokumentov v oblasti výstavby. Zabezpečí evidenciu údajov a základných registrov v elektronickej forme pre procesy stavebného zákona.

„Je to softvér pre procesy, ktoré teraz nie sú zadefinované a neexistujú, nevykonávajú sa,“ upozornil poslanec Národnej rady SR za SaS Jozef Rajtár na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave. Na to, aby sa vôbec o nejakom softvéri dalo uvažovať, je podľa neho potrebný nový stavebný zákon. Ten sa Počiatkovi v minulom volebnom období prijať nepodarilo.

Zároveň poukázal na to, že keď sa tento tender pôvodne pripravoval v roku 2011, štát počítal, že bude stáť 9,9 milióna eur. „Tá suma sa pod vedením Jána Počiatka zrazu nafúkla na 44,7 milióna eur, teda viac ako štvornásobne oproti pôvodne plánovanému projektu. Obrovské predraženie,“ zdôraznil Rajtár. Súťaž bola podľa neho navyše pripravená v utajení a ministerstvo odmietlo zverejniť kompletné podklady.

„Tento tender je na softvér, ktorý v súčasnosti nie je potrebný, nedá sa realizovať, z objektívnych dôvodov je predražený a bol pripravený za veľmi podozrivých okolností v utajení, čo samo o sebe hovorí o tom, že takýto tender je veľmi podozrivý,“ zhrnul Rajtár.

Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan doplnil, že otvorený je aj IT tender na takzvaný atlas pasívnej infraštruktúry. Má ísť o mapu dátových káblov na Slovensku, podkladový dokument pre projektovanie a plánovanie. Zmluva na zákazku v hodnote 48 miliónov eur ešte podľa neho nie je podpísaná. „Vieme, že Česká republika sa s týmto atlasom neponáhľa a oni odhadujú, že to urobia za 5 miliónov. Trošku rozdiel,“ porovnal.

Liberáli preto žiadajú ministra Brecelyho, aby oba tieto tendre zastavil a každú podobnú súťaž v budúcnosti dôkladne posudzoval podľa kritérií „hodnota za verejné peniaze“. Nepáči sa im tiež zastavenie výstavby križovatky Triblavina na diaľnici D1. Všetkými týmito témami sa má zaoberať mimoriadny hospodársky výbor, ktorý zvolala jeho šéfka Jana Kiššová (SaS) na 19. mája. Brecely by na ňom mal poslancom odpovedať na všetky otázky.