Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

Slovenskému Cargu môže pomôcť spojenie s Rusmi, nie zlúčenie s Čechmi

Foto: TASR

Tvrdí to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.

Bratislava 27. februára (TASR) – Nákladného dopravcu Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) by mohlo zachrániť spojenie s projektom širokorozchodnej trate do Ruska a z Ruska.

Tvrdí to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej. Zároveň si myslí, že diskutované zlúčenie s českým nákladným prepravcom by situáciu slovenského Carga nijako nezlepšilo.

"Ak existuje reálny záujem o záchranu Carga, nemôže sa nám to podariť žiadnym politickým rozhodnutím, ale pragmatickými opatreniami. Ako jedno z nich sa javí vytvorenie spoločného podniku s ruským investorom, ktorý plánuje výstavbu širokorozchodnej trate," skonštatoval Matej.

V súčasnosti podľa jeho slov tovar a komodity z Ázie prúdia najmä lodnou dopravou do slovinského Koperu. Odtiaľ smerujú rôznymi cestami zväčša do západnej Európy. "Slovensko táto logistická tepna obchádza," dodal Matej. Ak by sa však ZSSK Cargo integrovalo do systému širokorozchodnej železnice z Ruska, mohol by objem železničnej prepravy podľa Mateja stúpnuť o 8 až 12 miliónov ton ročne. "To by pre ekonomickú kondíciu Carga predstavovalo záchranu," zhodnotil Matej.

Netvrdí pritom, že treba vybudovať širokorozchodnú trať z východu Slovenska až po Rakúsko. Navrhuje zmodernizovať tú, ktorá už vybudovaná je a zároveň investovať do zväčšenia prekladiska, ktoré na Slovensku máme.

Podľa rezortu dopravy je jasné, že ak má byť ZSSK Cargo do budúcnosti zdravou a konkurencieschopnou spoločnosťou, treba prijať zásadné strategické opatrenia. "V súčasnosti na ministerstve spolu s manažmentom spoločnosti intenzívne rokujeme o niekoľkých alternatívnych riešeniach," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

V médiách sa už pritom podľa jeho slov spomínali viaceré alternatívne možnosti. "Kým však nepadne definitívne rozhodnutie podporené exaktnými výpočtami a faktami, je predčasné špekulovať o tom, čo by bolo pre Cargo najlepšie," doplnil Kóňa.