< sekcia Ekonomika

Aj na Slovensku sa budú vysokonapäťové elektrické vedenia ligotať

Ilustračné foto Foto: TASR/Milan Kapusta

Európa bude čoskoro ešte ligotavejšia. Najviac to bude viditeľné na trasách vysokého napätia, ktoré križujú vtáčie migračné cesty.

Bratislava 4. decembra (TASR) – Európa bude čoskoro ešte ligotavejšia. Najviac to bude viditeľné na trasách vysokého napätia, ktoré križujú vtáčie migračné cesty. Po Taliansku a Maďarsku sa odborníci najnovšie chystajú do Česka, aby hľadali spoločné riešenia, kde a ako trblietavé predmety rozmiestniť. Podľa riaditeľky Ochrany dravcov na Slovensku (RPS) Lucie Deutschovej však iba samotné ligotajúce sa drôty na záchranu vtáčích životov nestačia.

Riešiť kolízie vtákov s elektrickými vedeniami nestačí iba na území jedného štátu. Keďže pre vtáky nikdy neexistovali ľudské hranice, do koordinácie opatrení vstupujú na území štátov Európskej únie rezortné ministerstvá. Na Slovensku spolupracuje ministerstvo životného prostredia s mimovládnou organizáciou Ochrana dravcov na Slovensku, s energetikmi a zapojila sa aj Štátna ochrana prírody.

Do projektu vstúpili ako partneri dve energetické spoločnosti – Západoslovenská distribučná, a.s., a Východoslovenská distribučná, a.s., ktoré vítajú spoluprácu rôznych subjektov pri riešení tohto problému. "Ministerstvo životného prostredia aktívne spolupracuje s tretím sektorom, predovšetkým v rámci podpory projektov, ktoré majú preukázateľný vplyv na zlepšenie stavu životného prostredia. V rámci európskeho programu LIFE sme v minulosti podporili a stále podporujeme takéto projekty," povedal minister životného prostredia Peter Žiga.

Európa prichádza o desiatky jedincov kriticky ohrozených druhov vtákov iba preto, že uhynú po kolízii s drôtmi vysokého napätia. Dôvodov, prečo vysoké napätie ohrozuje vtáky, je viacero a odborníci sa ich teraz snažia nielen odhaliť, ale aj nájsť riešenia. "Ukazuje sa, že vtáky niekedy drôty vysokého napätia jednoducho nevidia. Práve tieto situácie pomôžu vyriešiť pohybujúce sa predmety s odrazovými prvkami zavesené na drôtoch. Aby však všetko fungovalo tak, ako má, musia odborníci brať do úvahy veľmi veľa faktorov, o ktorých sa intenzívne diskutuje na odborných konferenciách," povedala Deutschová.

Problémy s viditeľnosťou drôtov už v minulosti riešili energetici aj pre zvýšenie bezpečnosti leteckej dopravy. V tomto prípade stačila inštalácia bielych a červených gulí na najvyššie umiestnené vodiče. "S vtákmi je to však zložitejšie. Zatiaľ sa ukazuje, že najlepšie fungujú plastové točiace sa vlajky s reflexnými prvkami. Ligotajúce sa drôty budú určite záchranou pre mnoho vtákov. Inštalovať sa však určite nebudú všade, lebo by to bolo na jednej strane veľmi drahé a často aj zbytočné. Úlohou nás odborníkov je na základe vedeckých poznatkov získaných v teréne povedať, ktoré trasy elektrických vedení sú pre operence skutočne smrtiace," doplnil predseda RPS Jozef Chavko.

Informácie poskytol Ján Siman z Ochrany dravcov na Slovensku.