Bratislava 8. októbra (TASR) - Sociálna poisťovňa (SP) zašle v priebehu októbra oznámenia o odvodovej povinnosti takmer 92.000 samostatne zárobkovo činným osobám (SZČO), ktoré mali predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2025. Dozvedia sa z nich, či im od 1. októbra povinné sociálne poistenie vzniklo, zaniklo alebo naďalej trvá, spolu s informáciou o novej výške poistného. Informoval o tom vo štvrtok hovorca SP Martin Kontúr.
Najviac oznámení, vyše 60.000, dostanú podľa neho SZČO so zmeneným vymeriavacím základom. Vznik poistenia sa týka takmer 30.000 a jeho zánik 1370 osôb, vyčíslil hovorca.
Poisťovňa doručí informácie poštou alebo do e-schránok do 20. októbra. Novú sumu poistného za október je potrebné zaplatiť najneskôr do 9. novembra 2026. Povinné sociálne poistenie vzniká alebo pokračuje od 1. októbra 2026 tým SZČO s odloženým daňovým priznaním, ktorých príjem za rok 2025 presiahol 2876,90 eura. Ak bol ich príjem nižší alebo rovný tejto hranici, povinné poistenie im nevzniká, prípadne k 30. septembru zaniká.
Podmienkou pre vznik aj trvanie poistenia je, že osoba bola k 1. októbru aktívnou SZČO s oprávnením alebo doručeným čestným vyhlásením. Pokiaľ dovtedy poistená nebola a hranicu príjmu prekročila, vzniká jej poistenie. Naopak, ak už poistená bola, no hranicu nedosiahla, poistenie jej k 30. septembru zaniká.
V roku 2026 sa výška mesačného poistného pre povinne poistené SZČO odvíja od dosiahnutého príjmu za rok 2025, pripomenul hovorca. Pri príjme od 2876,91 eura do 9144 eur platí takzvaný mikroodvod s osobitným vymeriavacím základom 396,24 eura a mesačným poistným 131,34 eura. Pri príjme nad 9144,01 eura predstavuje minimálny vymeriavací základ 914,40 eura, čo zodpovedá minimálnemu odvodu 303,11 eura mesačne. Maximálny mesačný vymeriavací základ je stanovený na 16.764 eur, čomu zodpovedá najvyššie možné poistné 5557,26 eura.
Pre špecifickú skupinu poistencov, a to starobných, predčasných starobných a výsluhových dôchodcov v dôchodkovom veku, platia znížené sadzby, keďže neplatia invalidné poistenie. Pri mikroodvode je ich mesačné poistné 107,57 eura, pri minimálnom vymeriavacom základe 248,25 eura a pri maximálnom vymeriavacom základe platia 4551,42 eura mesačne, doplnil Kontúr.