Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Štát rozporuje firme Granvia za rýchlocestu R1 viac ako 6 miliónov eur

Ján Počiatek Foto: TASR/Martin Baumann

Kontrolou sa napríklad zistilo, že firma použila rozmrazovacie látky, teda posypovú soľ, ktorá nebola schválená obvodným úradom životného prostredia.

Bratislava 26. decembra (TASR) – Viac ako šesť miliónov eur, ktoré by mal štát zaplatiť spoločnosti Granvia za rýchlostnú cestu R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou, nemá firma istých. Presne takúto sumu totiž spoločnosti rozporuje ministerstvo dopravy v rámci splátok za tento rok. Pre TASR to v rozhovore uviedol šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).

Z toho je približne 3,5 milióna eur suma, ktorú štát spoločnosti zadržal a ešte ju ani nevyplatil. "Navyše, po mojom nástupe na ministerstvo sme kontrolou zistili, že štát má právo rozporovať ďalších približne 2,5 milióna eur. Tie už síce boli zaplatené, ale budeme chcieť, aby nám boli vrátené," priblížil Počiatek.

Kontrolou sa napríklad zistilo, že firma použila rozmrazovacie látky, teda posypovú soľ, ktorá nebola schválená obvodným úradom životného prostredia. "Preto sme sa rozhodli, že im túto sumu budeme rozporovať a nezaplatili sme za to," vysvetlil minister. Potom ale rezort dopravy zistil, že takéto látky boli použité aj v minulosti. "Preto chceme, aby nám vrátili všetky peniaze, ktoré sme za tieto látky zaplatili," doplnil Počiatek.


Kde vidí štát problém?


Avšak nedostatkov, ktoré sa štátu nepáčia, je viac. Okrem rozmrazovacích látok ide napríklad o pomalú reakciu spoločnosti na nedostupnosť cesty. Teda na to, že je na ceste odstavené auto alebo havária. Zároveň ministerstvo našlo aj niekoľko technických pochybení, kedy spoločnosť neskoro odovzdala napríklad schválený Ročný harmonogram prác.

V tomto roku sa malo podľa pôvodných prepočtov zaplatiť spoločnosti Granvia na splátkach za rýchlostnú cestu 97,6 milióna eur. Spoločnosť Granvia 52-kilometrovú rýchlostnú cestu medzi Nitrou a Banskou Bystricou postavila a v súčasnosti ju prevádzkuje a udržuje, za čo jej štát odvádza platby. Cesta sa stavala v rámci takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Ide tak zatiaľ o prvú a jedinú cestu, ktorá sa na Slovensku takýmto spôsobom postavila.