Za dva mesiace testovania Elektronického kontraktačného systému (EKS) sa v ňom uskutočnilo 79 obchodov. Z nich sa úspešne uzavrelo 66 a 13 obchodov bolo zrušených.
Autor TASR
Bratislava 24. novembra (TASR) – Za dva mesiace testovania Elektronického kontraktačného systému (EKS) sa v ňom uskutočnilo 79 obchodov. Z nich sa úspešne uzavrelo 66 a 13 obchodov bolo zrušených.
Zavádzanie systému do reálneho života, ktorý má priniesť nemalé úspory a predovšetkým transparentnosť do procesu verejného obstarávania, pravidelne vyhodnocuje riadiaci výbor projektu, v ktorom je zastúpené dodávateľské konzorcium a Ministerstvo vnútra SR. Na zasadnutí riadiaceho výboru sa na základe vyhodnocovania konkrétnych obchodných prípadov analyzujú aktuálne pozitívne výsledky, ako aj prípadné problémy, ktoré vyplývajú z testovacej prevádzky, a prijímajú sa riešenia na doladenie systému.
"Prvé týždne testovacej prevádzky trhoviska vygenerovali dva typy jeho oponentov. Prvým sú tí, ktorým EKS ruší zabehnutý biznis pri verejných obstarávaniach a elektronické trhovisko im prekáža a priori, pričom hľadajú a budú hľadať všetky možnosti, ako ho nepoužiť, ale naopak diskreditovať. Druhým typom sú niektorí poskytovatelia služieb elektronických aukcií verejnej správe. Reakcii časti poskytovateľov poradenstva v obstarávaní a aukčných služieb sa nemôžem čudovať. Tým, že očierňujú trhovisko ako nástroj, chránia samých seba a vlastné príjmy,” konštatuje koordinátorka projektu EKS za ministerstvo vnútra Tatiana Behrová.
Aj preto sa podľa nej snažia vytrhnúť z kontextu hraničné príklady, ktoré sa v bežnej praxi nemôžu stať. Ide napríklad o nezmyselný príklad školy, ktorá si chce kúpiť 50 ceruziek. Takýto nákup nemusí ísť cez trhovisko. EKS je systém určený najmä pre podlimitné zákazky. V súčasnosti je EKS v testovacej prevádzke a cieľom je, aby sa s ním dôkladne oboznámili jeho užívatelia, ktorí na ňom realizujú aj zákazky s nižšou hodnotou.
“Podsúvať tvorcom systému, či už na strane zákazníka, alebo na strane dodávateľa, snahu účtovať poplatky za takéto zákazky, považujeme za číru demagógiu a zlomyseľnosť. V tejto súvislosti treba dôrazne konštatovať, že riadiaci výbor projektu pri spustení prvých obchodov jednoznačne deklaroval, že počas testovacej prevádzky sa žiadny transakčný poplatok za zrealizovanú službu v prospech konzorcia neúčtuje,” zdôraznila Behrová.
Transakčné poplatky, ktoré sú štandardné pri využití nástroja tohto typu, budú uplatňované až v priebehu riadnej prevádzky, výhradne pri podlimitných zákazkách, teda od 20.000 do 135.000 eur. V takomto prípade pôjde o poplatok od 0,01 percenta pri hornej hranici (135.000 eur), pri dolnej hranici (20.000 eur) ide o jedno percento, doplnila Behrová.
Podľa nej sa v minulosti vyskytli prípady, keď poskytovatelia elektronických aukcií realizovali aukciu tak, že neviedla k dosiahnutiu najvýhodnejšej ponuky (napríklad v prípade platinových sitiek). Účtovali si nezmyselné odmeny, kde podiel na úspore vyrátali z rozdielu výsledku a predpokladanej hodnoty zákazky, ktorú možno stanoviť ľubovoľne (viď. kauza Tipos - aukčná odmena 147.000 za jedinú aukciu), či brali fixnú ročnú, alebo mesačnú sadzbu za poskytnutie aukčného systému, bez ohľadu na to, koľko aukcií sa na ňom zrealizovalo. Žiadnu z týchto chýb na elektronickom trhovisku nemožno nájsť.
Navyše, výšku poplatkov, ktoré sa platia pri aukčných systémoch, nie je možné porovnávať s EKS, pretože EKS zabezpečuje generálnu elektronickú podporu procesu obstarávania, t. j. komplexné zadanie zákazky, počnúc registráciou, preverovaním súťažiacich strán, vedením ponukového katalógu tovarov, služieb a prác, administráciou súťažného procesu a archiváciou až po automatické vygenerovanie právne záväzných dokumentov bez ľudského zásahu a zverejnenie zmluvy v Centrálnom registri zmlúv. To žiadny aukčný systém nezabezpečuje. Realizácia samotnej aukcie je len zlomok celého automatizovaného procesu obstarávania.
”Testovacia prevádzka jasne ukazuje, že na EKS sa v niektorých prípadoch, keď to obstarávatelia uznajú za vhodné, objavia aj zákazky s nízkou hodnotou. Systém je dnes otvorený aj pre tieto obchody, hoci v pôvodnom zámere sa o nich neuvažovalo. Nik z členov konzorcia nikdy neuvažoval o tom, že budú účtované transakčné poplatky aj za zákazky v rozsahu do 20.000 eur,“ zdôraznil člen konzorcia za Anasoft APR Stanislav Čekovský.
Predpokladá sa, že obdobie testovacieho obchodovania sa skončí začiatkom roka 2015.
Zavádzanie systému do reálneho života, ktorý má priniesť nemalé úspory a predovšetkým transparentnosť do procesu verejného obstarávania, pravidelne vyhodnocuje riadiaci výbor projektu, v ktorom je zastúpené dodávateľské konzorcium a Ministerstvo vnútra SR. Na zasadnutí riadiaceho výboru sa na základe vyhodnocovania konkrétnych obchodných prípadov analyzujú aktuálne pozitívne výsledky, ako aj prípadné problémy, ktoré vyplývajú z testovacej prevádzky, a prijímajú sa riešenia na doladenie systému.
"Prvé týždne testovacej prevádzky trhoviska vygenerovali dva typy jeho oponentov. Prvým sú tí, ktorým EKS ruší zabehnutý biznis pri verejných obstarávaniach a elektronické trhovisko im prekáža a priori, pričom hľadajú a budú hľadať všetky možnosti, ako ho nepoužiť, ale naopak diskreditovať. Druhým typom sú niektorí poskytovatelia služieb elektronických aukcií verejnej správe. Reakcii časti poskytovateľov poradenstva v obstarávaní a aukčných služieb sa nemôžem čudovať. Tým, že očierňujú trhovisko ako nástroj, chránia samých seba a vlastné príjmy,” konštatuje koordinátorka projektu EKS za ministerstvo vnútra Tatiana Behrová.
Aj preto sa podľa nej snažia vytrhnúť z kontextu hraničné príklady, ktoré sa v bežnej praxi nemôžu stať. Ide napríklad o nezmyselný príklad školy, ktorá si chce kúpiť 50 ceruziek. Takýto nákup nemusí ísť cez trhovisko. EKS je systém určený najmä pre podlimitné zákazky. V súčasnosti je EKS v testovacej prevádzke a cieľom je, aby sa s ním dôkladne oboznámili jeho užívatelia, ktorí na ňom realizujú aj zákazky s nižšou hodnotou.
“Podsúvať tvorcom systému, či už na strane zákazníka, alebo na strane dodávateľa, snahu účtovať poplatky za takéto zákazky, považujeme za číru demagógiu a zlomyseľnosť. V tejto súvislosti treba dôrazne konštatovať, že riadiaci výbor projektu pri spustení prvých obchodov jednoznačne deklaroval, že počas testovacej prevádzky sa žiadny transakčný poplatok za zrealizovanú službu v prospech konzorcia neúčtuje,” zdôraznila Behrová.
Transakčné poplatky, ktoré sú štandardné pri využití nástroja tohto typu, budú uplatňované až v priebehu riadnej prevádzky, výhradne pri podlimitných zákazkách, teda od 20.000 do 135.000 eur. V takomto prípade pôjde o poplatok od 0,01 percenta pri hornej hranici (135.000 eur), pri dolnej hranici (20.000 eur) ide o jedno percento, doplnila Behrová.
Podľa nej sa v minulosti vyskytli prípady, keď poskytovatelia elektronických aukcií realizovali aukciu tak, že neviedla k dosiahnutiu najvýhodnejšej ponuky (napríklad v prípade platinových sitiek). Účtovali si nezmyselné odmeny, kde podiel na úspore vyrátali z rozdielu výsledku a predpokladanej hodnoty zákazky, ktorú možno stanoviť ľubovoľne (viď. kauza Tipos - aukčná odmena 147.000 za jedinú aukciu), či brali fixnú ročnú, alebo mesačnú sadzbu za poskytnutie aukčného systému, bez ohľadu na to, koľko aukcií sa na ňom zrealizovalo. Žiadnu z týchto chýb na elektronickom trhovisku nemožno nájsť.
Navyše, výšku poplatkov, ktoré sa platia pri aukčných systémoch, nie je možné porovnávať s EKS, pretože EKS zabezpečuje generálnu elektronickú podporu procesu obstarávania, t. j. komplexné zadanie zákazky, počnúc registráciou, preverovaním súťažiacich strán, vedením ponukového katalógu tovarov, služieb a prác, administráciou súťažného procesu a archiváciou až po automatické vygenerovanie právne záväzných dokumentov bez ľudského zásahu a zverejnenie zmluvy v Centrálnom registri zmlúv. To žiadny aukčný systém nezabezpečuje. Realizácia samotnej aukcie je len zlomok celého automatizovaného procesu obstarávania.
”Testovacia prevádzka jasne ukazuje, že na EKS sa v niektorých prípadoch, keď to obstarávatelia uznajú za vhodné, objavia aj zákazky s nízkou hodnotou. Systém je dnes otvorený aj pre tieto obchody, hoci v pôvodnom zámere sa o nich neuvažovalo. Nik z členov konzorcia nikdy neuvažoval o tom, že budú účtované transakčné poplatky aj za zákazky v rozsahu do 20.000 eur,“ zdôraznil člen konzorcia za Anasoft APR Stanislav Čekovský.
Predpokladá sa, že obdobie testovacieho obchodovania sa skončí začiatkom roka 2015.