Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 28. apríl 2024Meniny má Jarmila
< sekcia Ekonomika

Tunel Považský Chlmec prerazili po desiatich mesiacoch

Na snímke vľavo generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš a vpravo generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák počas slávnostného prerazenia tunela Považský Chlmec diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno 28. januára 2016. Foto: TASR - Erika Ďurčová

Tunel má dĺžku 2218 metrov a je dvojrúrový pre obidva smery jazdy.

Žilina 28. januára (TASR) – Tunelovú rúru diaľničného tunela Považský Chlmec, dlhého 2,2 kilometra (km) dnes prerazili po necelých desiatich mesiacoch. Tunel je súčasťou 4,2-km úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ktorý má stáť 255 miliónov eur. Ukončenie výstavby je naplánované v lete roku 2017.

Na snímke slávnostné prerazenie tunela Považský Chlmec diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno 28. januára 2016.
Foto: TASR - Erika Ďurčová


Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš informoval, že tunel je jedným zo siedmich, ktoré dnes NDS stavia. "Prerazením sme splnili jeden z míľnikov v rámci výstavby. Špecifikum je v tom, že sa razili tunelové rúry aj od stredu tunela. To znamená, že išlo šesť strojov, ktoré za desať mesiacov dokázali preraziť tunel, aby mohol byť k dispozícii na ďalšie práce," povedal generálny riaditeľ NDS.

Na snímke slávnostné prerazenie tunela Považský Chlmec diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno 28. januára 2016.
Foto: TASR - Erika Ďurčová


Doplnil, že tunel má dĺžku 2218 metrov a je dvojrúrový pre obidva smery jazdy. "Na razení sa podieľalo 35 silných strojov a v nepretržitej prevádzke pracuje na tuneli 240 robotníkov. Úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno sa začína priamym napojením na diaľnicu D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov a následne premosťuje 1,4 km dlhou estakádou Hričovskú priehradu a vchádza do tunela Považský Chlmec. Estakáda bude stáť na 57 pilieroch, z nich 35 bude vo vode," uviedol Gajdoš.

Na snímke slávnostné prerazenie tunela Považský Chlmec diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno 28. januára 2016.
Foto: TASR - Erika Ďurčová


Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., Žilina Ľubomíra Palčáka je tunel významnou stavbou diaľničného úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a hrá veľkú úlohu v diaľnici D3. "Na vstupe do Žiliny máme dnes zhruba 28.000 vozidiel denne a z druhej strany od Kysúc je to približne 20.000 vozidiel. Podľa dopravného modelu, ktorý sme robili, v roku 2020 by na tomto malo prejsť asi 9500 vozidiel. Z nich až 5200 budú nákladné vozidlá. Čiže, veľmi to uľahčí život hlavne Žilinčanom a Žiline," dodal Palčák.

Na snímke slávnostné prerazenie tunela Považský Chlmec diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno 28. januára 2016.
Foto: TASR - Erika Ďurčová


Po dobudovaní úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno ušetria motoristi v porovnaní s jazdou po súbežných cestách prvej triedy 3,5 minúty. Cena za vybudovanie diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno je približne 255 miliónov eur. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Na snímke informačná tabuľa počas slávnostného prerazenie tunela Považský Chlmec diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno 28. januára 2016.
Foto: TASR - Erika Ďurčová


Objednávateľom výstavby úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno je NDS. Postaví ho združenie firiem Eurovia SK, Hochtief CZ a Stavby mostov Slovakia. Hlavným zhotoviteľom tunela je Hochtief CZ, a. s.