Na Slovensku v súčasnosti pôsobí viac ako 300 poistených cestovných kancelárií.
Autor TASR
Bratislava 7. augusta (TASR) – Od roku 2002 na Slovensku skrachovalo 15 cestovných kancelárií, zvyčajne išlo o malé kancelárie. Tri z nich vyhlásili úpadok v tomto roku.
Rok 2013 je preto podľa Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) v tomto smere naozaj výnimočný.
"Treba ale povedať, že úpadok cestovných kancelárií nie je neobvyklý ani vo vyspelých krajinách Európy. Dôkazom je aj nedávny úpadok veľkej nemeckej CK GTI," opísal pre TASR prezident SACKA Stanislav Macko. Podobné prípady však možno podľa neho nájsť aj v susednej Českej republike, kde napríklad v tomto roku skrachovali štyri cestovné kancelárie.
Príčin súčasnej situácie na slovenskom trhu cestovných kancelárii môže byť podľa asociácie viacero. Počas krízy poklesol predaj zájazdov, čím sa mohli znížiť finančné rezervy menších cestovných kancelárií. Ani mierne zlepšenie predaja za ostatné dva roky tieto rezervy nedoplnilo.
Zároveň sa mení situácia v kedysi kľúčových destináciách, stále viac ľudí tiež kupuje zájazdy na poslednú chvíľu. Mení sa aj správanie dovolenkárov, zaujímajú sa viac o hotely na vyššej úrovni za čo najnižšiu cenu. "To všetko môže mať vplyv na budúcnosť cestovných kancelárií a cestovných agentúr," avizoval Macko.
Na Slovensku v súčasnosti pôsobí viac ako 300 poistených cestovných kancelárií. To podľa jeho slov nie je málo na relatívne malom slovenskom trhu.
V prípade krachu cestovnej kancelárie má SACKA pre turistov niekoľko odporúčaní. Ak si zájazd ešte iba kúpili a neodcestovali, mali by ihneď kontaktovať poisťovňu, kde je cestovná kancelária poistená proti krachu. "A podľa jej pokynov zdokumentovať poistnú udalosť, ktorá vznikla v dôsledku úpadku cestovnej kancelárie," doplnil Macko.
Ak sa už nachádzajú na dovolenke v zahraničí, je pre nich prvou kontaktnou osobou delegát cestovnej kancelárie, ktorý by mal situáciu riešiť spolu so zmluvne dohodnutou organizáciou. Asistencia poisťovne cez takúto organizáciu je podľa asociácie najpodstatnejšia pri riešení návratu turistov do vlasti. "Pozícia delegáta je samozrejme veľmi zložitá, ale tým, že je v dotknutej destinácii a pozná obchodných partnerov cestovnej kancelárie, vie sa najlepšie zorientovať v danej zložitej situácii," vysvetlil Macko.
Rok 2013 je preto podľa Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) v tomto smere naozaj výnimočný.
"Treba ale povedať, že úpadok cestovných kancelárií nie je neobvyklý ani vo vyspelých krajinách Európy. Dôkazom je aj nedávny úpadok veľkej nemeckej CK GTI," opísal pre TASR prezident SACKA Stanislav Macko. Podobné prípady však možno podľa neho nájsť aj v susednej Českej republike, kde napríklad v tomto roku skrachovali štyri cestovné kancelárie.
Príčin súčasnej situácie na slovenskom trhu cestovných kancelárii môže byť podľa asociácie viacero. Počas krízy poklesol predaj zájazdov, čím sa mohli znížiť finančné rezervy menších cestovných kancelárií. Ani mierne zlepšenie predaja za ostatné dva roky tieto rezervy nedoplnilo.
Zároveň sa mení situácia v kedysi kľúčových destináciách, stále viac ľudí tiež kupuje zájazdy na poslednú chvíľu. Mení sa aj správanie dovolenkárov, zaujímajú sa viac o hotely na vyššej úrovni za čo najnižšiu cenu. "To všetko môže mať vplyv na budúcnosť cestovných kancelárií a cestovných agentúr," avizoval Macko.
Na Slovensku v súčasnosti pôsobí viac ako 300 poistených cestovných kancelárií. To podľa jeho slov nie je málo na relatívne malom slovenskom trhu.
V prípade krachu cestovnej kancelárie má SACKA pre turistov niekoľko odporúčaní. Ak si zájazd ešte iba kúpili a neodcestovali, mali by ihneď kontaktovať poisťovňu, kde je cestovná kancelária poistená proti krachu. "A podľa jej pokynov zdokumentovať poistnú udalosť, ktorá vznikla v dôsledku úpadku cestovnej kancelárie," doplnil Macko.
Ak sa už nachádzajú na dovolenke v zahraničí, je pre nich prvou kontaktnou osobou delegát cestovnej kancelárie, ktorý by mal situáciu riešiť spolu so zmluvne dohodnutou organizáciou. Asistencia poisťovne cez takúto organizáciu je podľa asociácie najpodstatnejšia pri riešení návratu turistov do vlasti. "Pozícia delegáta je samozrejme veľmi zložitá, ale tým, že je v dotknutej destinácii a pozná obchodných partnerov cestovnej kancelárie, vie sa najlepšie zorientovať v danej zložitej situácii," vysvetlil Macko.