V rámci odbornej verejnosti sa objavili aj informácie, že problémy na Ukrajine by sa mohla ruská strana snažiť vyriešiť podobne ako pri dodávkach zemného plynu, presmerovaním trasy.
Autor TASR
Bratislava 13. decembra (TASR) - Súčasná situácia na Ukrajine môže negatívne ovplyvniť realizáciu projektu predĺženia širokorozchodnej železnice z viacerých dôvodov.
Podľa informácií TASR z dôveryhodných zdrojov ukrajinské štátne železnice, ktoré sú spoločníkom realizačnej spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft GmbH, meškajú so splatením dohodnutej sumy finančného vkladu do spoločnosti, čo je 5 miliónov eur. V prípade nedodržania tohto záväzku by ostatní členovia - spoločníci mohli odstúpiť od prebiehajúceho tendra na štúdiu realizovateľnosti širokorozchodnej trate.
Advokátka Jana Martinková však takýto scenár považuje za nepravdepodobný. „Predpokladám, že k tomu nedôjde. A ak by taká situácia hrozila, verím, že by sa kompetentní vedeli dohodnúť na novom termíne realizácie vkladov,“ povedala pre TASR.
V súčasnosti začala spoločnosť Breitspur posudzovať technické ponuky na vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktoré podali štyri medzinárodné konzorciá. V januári otvorí obálky s cenovými ponukami od týchto konzorcií. Víťaz tendra bude známy v júni 2014, avšak len za predpokladu, že ukrajinské štátne železnice UZ splnia svoj záväzok. Ak nie, celý projekt predĺženia širokorozchodnej trate bude v ohrození. „Prípadné zrušenie tendra by však neznamenalo definitívny koniec projektu, i keď by, samozrejme, malo za následok jeho oddialenie,“ upozornila Martinková.
V rámci odbornej verejnosti sa objavili aj informácie, že problémy na Ukrajine by sa mohla ruská strana snažiť vyriešiť podobne ako pri dodávkach zemného plynu, presmerovaním trasy. V prípade širokorozchodnej by to mohlo byť s prepojením na Poľsko, ktoré disponuje veľkým vnútorným trhom a ťaží z blízkosti nemeckej ekonomiky.
Martinková takúto alternatívu spochybňuje. „Poľsko by v súčasnej dobe mohlo byť vážnym konkurentom v prípade, keby sa Slovensko a Rakúsko príliš miešali do vnútorných záležitostí Ukrajiny, prípadne by stratili mnoho času pri realizácií medzivládnych dohôd. Z hospodárskeho a logistického hľadiska je však predĺženie širokorozchodnej trate do centra Európy cez Slovensko najvýhodnejšie,“ uzavrela Martinková.
Podľa informácií TASR z dôveryhodných zdrojov ukrajinské štátne železnice, ktoré sú spoločníkom realizačnej spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft GmbH, meškajú so splatením dohodnutej sumy finančného vkladu do spoločnosti, čo je 5 miliónov eur. V prípade nedodržania tohto záväzku by ostatní členovia - spoločníci mohli odstúpiť od prebiehajúceho tendra na štúdiu realizovateľnosti širokorozchodnej trate.
Advokátka Jana Martinková však takýto scenár považuje za nepravdepodobný. „Predpokladám, že k tomu nedôjde. A ak by taká situácia hrozila, verím, že by sa kompetentní vedeli dohodnúť na novom termíne realizácie vkladov,“ povedala pre TASR.
V súčasnosti začala spoločnosť Breitspur posudzovať technické ponuky na vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktoré podali štyri medzinárodné konzorciá. V januári otvorí obálky s cenovými ponukami od týchto konzorcií. Víťaz tendra bude známy v júni 2014, avšak len za predpokladu, že ukrajinské štátne železnice UZ splnia svoj záväzok. Ak nie, celý projekt predĺženia širokorozchodnej trate bude v ohrození. „Prípadné zrušenie tendra by však neznamenalo definitívny koniec projektu, i keď by, samozrejme, malo za následok jeho oddialenie,“ upozornila Martinková.
V rámci odbornej verejnosti sa objavili aj informácie, že problémy na Ukrajine by sa mohla ruská strana snažiť vyriešiť podobne ako pri dodávkach zemného plynu, presmerovaním trasy. V prípade širokorozchodnej by to mohlo byť s prepojením na Poľsko, ktoré disponuje veľkým vnútorným trhom a ťaží z blízkosti nemeckej ekonomiky.
Martinková takúto alternatívu spochybňuje. „Poľsko by v súčasnej dobe mohlo byť vážnym konkurentom v prípade, keby sa Slovensko a Rakúsko príliš miešali do vnútorných záležitostí Ukrajiny, prípadne by stratili mnoho času pri realizácií medzivládnych dohôd. Z hospodárskeho a logistického hľadiska je však predĺženie širokorozchodnej trate do centra Európy cez Slovensko najvýhodnejšie,“ uzavrela Martinková.