Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 12. december 2025Meniny má Otília
< sekcia Ekonomika

Eurokomisia zverejnila tabuľku spotrebiteľských podmienok na rok 2025

Ilustračná snímka. Foto: Teraz.sk - Elena Halačová

Údaje z hodnotiacej tabuľky však podľa EK ukázali, že online riziká pre spotrebiteľov pretrvávajú vrátane podvodov, falošných recenzií a zavádzajúcich reklamných praktík.

Brusel 14. marca (TASR) - Európska komisia (EK) v piatok, deň pred Svetovým dňom práv spotrebiteľov, zverejnila hodnotiacu tabuľku spotrebiteľských podmienok na rok 2025, z ktorej vyplýva, že 68 percent európskych spotrebiteľov je presvedčených o bezpečnosti výrobkov, ktoré kupujú, a 70 percent verí, že obchodníci rešpektujú ich spotrebiteľské práva. Informuje o tom spravodajca TASR.

Údaje z hodnotiacej tabuľky však podľa EK ukázali, že online riziká pre spotrebiteľov pretrvávajú vrátane podvodov, falošných recenzií a zavádzajúcich reklamných praktík.

Komisia pripomenula, že podniká kroky na riešenie problémov, ktorým čelia spotrebitelia v EÚ. Vďaka novému všeobecnému nariadeniu o bezpečnosti výrobkov sú spotrebitelia lepšie chránení pred vystavením sa nebezpečným výrobkom predávaným online a offline.

S cieľom riešiť riziká spojené s tovarmi predávanými online predajcami a obchodníkmi mimo EÚ, eurokomisia v januári prijala legislatívny balík o elektronickom obchodovaní a pripravuje zákon o digitálnej férovosti na posilnenie ochrany spotrebiteľov pred škodlivými praktikami online.

Hodnotiaca tabuľka EK na rok 2025 priniesla niekoľko kľúčových zistení: 70 % spotrebiteľov súhlasí s tým, že maloobchodníci a poskytovatelia služieb rešpektujú práva spotrebiteľov a 61 % spotrebiteľov dôveruje verejným organizáciám, že chránia ich práva. Podľa tabuľky cezhraničný elektronický obchod je na vzostupe - 35 % spotrebiteľov v roku 2024 nakupovalo z inej krajiny EÚ a 27 % zo štátov mimo Únie.

Komisia zistila, že online nakupujúci majú o 60 % vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať problémy s nákupom v porovnaní s tými, ktorí nakupujú štandardne. V tejto súvislosti sa 93 % online nakupujúcich obáva cielenej alebo nadmernej reklamy, zhromažďovania osobných údajov a personalizácie reklamy.

Okrem toho 45 % spotrebiteľov čelilo online podvodom a mnohí sa stretli s nekalými praktikami vrátane falošných recenzií a zavádzajúcich zliav.

Prieskum ukázal, že aj napriek spomaleniu inflácie v roku 2024 a zlepšeniu spotreby v porovnaní s rokom 2022, 38 % spotrebiteľov v EÚ vyjadrilo obavy o svoju schopnosť platiť účty a 35 % priznalo, že nie vždy si môžu dovoliť preferované jedlo.

Ďalej 74 % spotrebiteľov zaznamenalo prípady, keď sa balený tovar zmenšil a 52 % poukázalo na pokles kvality bez zodpovedajúceho poklesu ceny.

Výsledky hodnotiacej tabuľky teraz EK prediskutuje s členskými štátmi, združeniami spotrebiteľov a podnikmi. Tieto diskusie pomôžu pri príprave nadchádzajúcich legislatívnych iniciatív, ako je spotrebiteľská agenda na roky 2025 - 2030 a zákon o digitálnej spravodlivosti.





(spravodajca TASR Jaromír Novak)