Quantcast
< sekcia Ekonomika

Tradičná značka Vitana je na predaj, Česi instantné polievky nekupujú

Ilustračné foto Foto: FOTO TASR/František Iván

O potenciálnych kupcoch sa zatiaľ len špekuluje.

Praha 17. januára (TASR) - Bujóny, dochucovacie zmesi, či instantné polievky vychádzajú v českých kuchyniach z módy. Aj preto sa v susednej krajine schyľuje k významnému obchodu. Podľa informácií pražského denníka Mladá fronta Dnes (MF DNES) tradičná značka instantných potravín Vitana, ktorú vlastní nórska skupina Orkla, zmení v priebehu niekoľkých mesiacov majiteľa.

Predaj Vitany organizuje americká investičná banka Lazard, ktorá ho plánuje dokončiť do polovice tohto roka. Zástupca nórskej spoločnosti tieto informácie nechcel komentovať.

"Nemôžeme komentovať špekulácie ohľadne predaja a akvizícií, pretože sme spoločnosť kótovaná na nórskej burze," uviedol pre MF DNES viceprezident pre korporátne komunikácie Hakon Mageli. No možné zmeny v regióne nepriamo pripustil s odkazom na prezentáciu pre investorov v septembri minulého roka. V tej firma uviedla, že východoeurópske podniky nedosahujú očakávané výsledky a vedenie spoločnosti preskúma strategické možnosti.

Podľa MF DNES by Orkla mohla predať aj svoje prevádzky v Rakúsku, kde funguje pod značkou Felix, a v Poľsku, kde ovláda spoločnosť Delecta. V Česku a na Slovensku operuje pod značkou Vitana.

Vitane v Česku pritom už niekoľko rokov po sebe klesajú tržby. So slabým odbytom zápasí najmä v Česku, zatiaľ čo jej vývoz mierne stúpa.

Spoločnosť zamestnáva v troch výrobných závodoch v ČR zhruba 800 ľudí. Zástupcovia Vitany na otázky MF DNES nereagovali. Predpokladaná predajná cena sa podľa odhadu trhu pohybuje od 800 miliónov do 1 miliardy korún (29,13 - 36,42 milióna eur).

O potenciálnych kupcoch sa zatiaľ len špekuluje. Hovorí sa najmä o veľkých hráčoch – napríklad o chorvátskej Podravke, či tradičných "zberačov značiek", ako sú Unilever alebo Nestlé, ale aj o rakúskej potravinárskej spoločnosti Vivatis.

Trh takzvaných sušených potravín v Česku dlhodobo klesá, potvrdzujú to aj konkurenti Vitany, napríklad Maggi, ktorú vlastní potravinársky obor Nestlé.

Ľudia sa totiž poučili z kuchárskych show a viac dbajú na čerstvosť potravín a sami viac varia.

(1 EUR = 27,458 CZK)