Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Vláda odobrila súťaž na prevádzkovateľa terminálu v Žiline

Foto: Tablet.TV

Hlavnou náplňou terminálu je prekládková a skladovacia činnosť. Výstavba prvej etapy terminálu stála 25,8 milióna eur a spolufinancovaná bola z eurofondov.

Bratislava 15. novembra (TASR) – Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) chce vypísať súťaž na prevádzkovateľa terminálu intermodálnej prepravy v Žiline v čo najbližšom čase. Šéf rezortu dopravy to uviedol po stredajšom rokovaní vlády, na ktorom kabinet odsúhlasil ministerstvu dopravy návrh na vyhlásenie súťaže na prevádzkovateľa tohto terminálu.

"Hľadáme koncesionára podľa zákona, chceme ho vytendrovať v súťaži, aby na 30 rokov mohol zabezpečovať toto prekladisko," opísal Érsek. Minister zároveň pripustil, že sa tento proces trochu naťahoval. Ide však podľa neho o prvú takúto súťaž, preto to štát musel vyriešiť. Bude to mať zároveň podľa Érseka aj prínos do štátneho rozpočtu v podobe ročného poplatku od koncesionára. Jeho výšku však podľa ministra určí až súťaž.

Érsek si pritom myslí, že žilinské prekladisko je na dobrom mieste. "Trend je, aby sme čo najviac tovaru dostali na vlaky a odtiaľ na krátku vzdialenosť prekladali kontajnery na autá," dodal.

Hlavnou náplňou terminálu v Žiline je prekládková a skladovacia činnosť. Dochádza v ňom k prekladaniu intermodálnych prepravných jednotiek z jedného dopravného prostriedku, teda z vlaku na iný dopravný prostriedok, čiže na nákladné vozidlo.

Štát chce v súťaži nájsť prevádzkovateľa, ktorý bude formou koncesie na obdobie 30 rokov zabezpečovať prevádzku terminálu a štátu bude platiť poplatok. A to tak, aby v priebehu 15 rokov zaplatil minimálne 15 % tohto stavebného diela.

Výstavba prvej etapy terminálu stála 25,8 milióna eur a spolufinancovaná bola z eurofondov. Ročne by tak mala koncesia pre štát dosiahnuť minimálne 351.961 eur. Smerovať by mala Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) a štátu by sa následne znížila platba pre ŽSR o túto sumu. Konečnú výšku poplatku však určí až súťaž.

Terminál ostane podľa rezortu dopravy vo vlastníctve štátu a bude verejne dostupným terminálom intermodálnej prepravy pre všetkých používateľov vrátane všetkých dopravcov a prevádzkovateľov terminálov intermodálnej dopravy na nediskriminačnom základe. Ceny jeho služieb budú podľa ministerstva regulované a kontrolované. Zároveň by mal koncesionár realizovať druhú etapu výstavby terminálu.