Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 15. máj 2024Meniny má Žofia
< sekcia Ekonomika

Notebook bol vlani na Slovensku v priemere drahší ako stolový počítač

Trh osobných počítačov vlani na Slovensku prepadol. Foto: TASR/Martin Baumann

Predaj stolových počítačov pokračuje v poklese už tretí rok po sebe a v roku 2011 boli dokonca najnižšie za posledných desať rokov.

Bratislava 22. marca (TASR) - Slovenský trh osobných počítačov sa v roku 2011 prepadol. Podľa údajov medzinárodnej analytickej spoločnosti IDC klesli objemy počítačov dodaných na slovenský trh medziročne o 13,4 %.

Pokles sa prejavil ako u notebookov, tak i u stolových počítačov. Z pohľadu tržieb sa však oba segmenty vyvíjali odlišne. Zatiaľ čo hodnota dodaných notebookov sa vplyvom poklesu ich priemernej ceny znížila o 17,8 %, to znamená ešte výraznejšie než samotné objemy, hodnota trhu desktopov medziročne vzrástla o 2,7 %.

Rok 2011 tak predstavuje historický medzník, keď priemerná cena stolového počítača prevýšila cenu notebooku.

Podiel notebookov predstavoval už v poradí druhý rok viac než tri štvrtiny celkového objemu osobných počítačov. Podiel notebookov prvýkrát prevážil už v roku 2007 a s následným nástupom mini notebookov ešte ďalej rástol. Objemy dodaných stolových počítačov pokračujú v poklese už tretí rok po sebe a v roku 2011 boli dokonca najnižšie za posledných 10 rokov.

Za prepadmi na trhu osobných počítačov, ku ktorým došlo najmä na začiatku roku 2011, stojí ako hlavný faktor silné predzásobenie medzinárodných značkových výrobcov v predchádzajúcom období. Títo dodávatelia počítali s tradične silným sezónnym dopytom na konci roku 2010, ten však nečakane výrazne oslabil, ruku v ruke so zhoršujúcou sa spotrebiteľskou dôverou, pomerne vysokou mierou nezamestnanosti i vyššou mierou nasýtenosti trhu. Na konci roku 2011 navyše trh počítačov zasiahol nedostatok pevných diskov, negatívny vývoj výmenných kurzov i dynamický nástup multimediálnych tabletov.

„Distribučné kanály nedokázali nadbytočné objemy počítačov absorbovať ešte niekoľko nasledujúcich kvartálov v roku 2011. Objem trhu notebookov pritom viac než 10 rokov po sebe rástol dvojciferným tempom a pokles v roku 2011 je teda úplne zásadným zlomom. Z iného uhlu pohľadu, v minulom desaťročí zaznamenával spotrebiteľský segment slovenského trhu PC rok čo rok rast – v roku 2011 sa však prepadol takmer o štvrtinu,“ komentuje Petr Švagrovský, analytik spoločnosti IDC pre trhy osobných počítačov a serverov v Česku a na Slovensku.

Najväčšie množstvo desktopov dodala v roku 2011 na Slovensko spoločnosť HP, ktorej podiel na trhu desktopov dosiahol 40,5 %, nasledovaná spoločnosťami Dell a Prestigio. Najväčší objem notebookov dodala na slovenský trh v roku 2011 spoločnosť Asus, pričom traja najväčší hráči – Asus, HP a Acer – dosiahli celkovo 68,5-% podiel objemu dodaných notebookov.

IDC je jednou z najvýznamnejších svetových analytických a poradenských spoločností a usporiadateľov odborných konferencií v obore informačných a komunikačných technológií (ICT). Zamestnáva viac ako 1000 analytikov vo vyše 110 krajinách sveta. Už viac než 47 rokov poskytuje analýzy a strategické poradenstvo pre podporu investičného rozhodovania, strategického plánovania, obchodných stratégií, voľbu technológií a marketingové aktivity zákazníkom na celosvetovej, regionálnej i miestnej úrovni. Spoločnosť IDC je súčasťou medzinárodnej skupiny IDG.