Quantcast
< sekcia Ekonomika

Vo výstavbe sú aktuálne dva úseky budúcej diaľnice Bratislava - Košice

Na snímke rozostavaný úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová. Foto: FB/Andrej Doležal - minister dopravy a výstavby SR

V prípade výstavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, vrátane tunela Višňové, v súčasnosti NDS vyhodnocuje finálny harmonogram od zhotoviteľa stavby.

Bratislava 12. augusta (TASR) – Momentálne sú vo výstavbe dva úseky tvoriace budúce diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami. Sú nimi D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala a D1 Hubová – Ivachnová. Posledným nerozostavaným úsekom diaľnice medzi Bratislavou a Košicami je úsek D1 Turany – Hubová. Pre TASR to priblížila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

V prípade výstavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, vrátane tunela Višňové, v súčasnosti NDS vyhodnocuje finálny harmonogram od zhotoviteľa stavby. K termínu dostavby je podľa diaľničiarov predčasné sa vyjadrovať.

"Nový zhotoviteľ na 90 % opravil primárne ostenie, kde bol zistený po zoskenovaní tunela výrazne väčší objem prác. Bol tiež vykonaný monitoring drenážneho systému na odvedenie horninovej vody, kde sa takisto zistili vyššie defekty na drenáži a uvedené je v štádiu riešenia," dodala pre TASR Žgravčáková.

Na trase diaľnice sa rozbehli práce na všetkých mostoch. Mosty majú ukončené zakladanie a 85 % spodnej stavby, dokončujú sa nosné konštrukcie na rozostavaných mostoch a v križovatke Lietavská Lúčka sa realizuje mostný zvršok (rímsy). Budujú sa zárubné a oporné múry, realizuje sa kanalizácia diaľnice, dláždené priekopy, ako aj portálové budovy.

V súvislosti s úsekom D1 Hubová – Ivachnová diaľničiari nedávno informovali o dohode so zhotoviteľom, že výstavba úseku bude pokračovať naplno po niekoľkých mesiacoch zníženia intenzity. Výstavba podľa NDS v plnej miere pokračuje od augusta, tunelu Čebrať chýba na dorazenie zhruba 45 metrov v južnej rúre a 122 metrov v severnej rúre.

Úsek D1 Turany – Hubová je posledným úsekom budúcej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami, ktorý nie je ešte rozostavaný. Diaľničiari podotkli, že na základe rozhodnutia Okresného úradu Žilina je potrebné posúdenie podľa vodného zákona. "Aktuálne zabezpečujeme vypracovanie dokumentácie pre následné posúdenie za účelom vydania rozhodnutia orgánu štátnej vodnej správy v zmysle vodného zákona (tzv. vodnú EIA)," ozrejmila hovorkyňa NDS.

Po vydaní rozhodnutia bude proces pokračovať oznámením o zmene navrhovanej činnosti a následne žiadosťou o vydanie územného rozhodnutia. Ďalšie termíny prípravy podľa diaľničiarov priamo súvisia s úspešným ukončením procesu územného konania stavby a zabezpečením finančného krytia majetkovoprávneho vysporiadania a samotnej výstavby.