Bratislava 2. apríla (TASR) - Väčšina zamestnávateľov na Slovensku počíta v tomto roku so zvyšovaním miezd. Nechystajú sa ani prepúšťať, naopak, plánujú buď prijímať nových ľudí alebo aspoň zachovať súčasný počet zamestnancov. Vyplynulo to z prieskumu personálnej agentúry Grafton, v ktorom zisťovala, aké sú plány firiem v oblasti zamestnanosti, mzdového ohodnotenia a benefitov.
Podľa prieskumu už vlani takmer polovica zamestnávateľov zvyšovala počet svojich zamestnancov, približne v tretine firiem sa počet zamestnancov nezmenil.
"Plány firiem na rok 2024 sú veľmi podobné, asi tretina chce zachovať súčasný stav, takže ich pracovníkov by sa v tomto smere nemali dotknúť žiadne zásadné zmeny. Viac než polovica (56 %) zamestnávateľov plánuje zvýšiť počet zamestnancov. Väčšina z nich však nepočíta s nárastom o viac než 10 %," priblížila projektová manažérka HR Services v Graftone Jana Vávrová.
Prieskum personálnej agentúry tiež ukázal, že zamestnávatelia plánujú v tomto roku zvyšovať mzdy svojim zamestnancom. V minulom roku zvýšilo
plat svojim zamestnancom takmer 80 % zamestnávateľov, hoci pôvodne to malo podľa prieskumu v pláne menej než 70 % firiem.
"V roku 2024 očakáva zvýšenie miezd celkovo až 89 % zamestnávateľov z nášho prieskumu. Vo viac ako polovici spoločností (54 %) sa pritom mzdy zamestnancov zvýšia o 6 až 10 %. Len 11 % zamestnávateľov neplánuje žiadne zmeny v mzdách a žiadna z firiem nepočíta zo znižovaním miezd svojich zamestnancov," uviedla Vávrová.
Výšku miezd pritom podľa personálnej agentúry ovplyvňuje najmä to, ako firma vníma prínos konkrétnej pozície i množstvo potenciálnych kandidátov na pracovnom trhu.
"
Pri pozíciách, kde je pracovníkov nedostatok, je, pochopiteľne, väčší tlak na rast miezd, ak chce totiž firma získať nových zamestnancov alebo si udržať tých súčasných, musí robiť viac v oblasti mzdového nastavenia aj v oblasti zamestnaneckých benefitov. Takýto stav je dnes zrejmý predovšetkým v priemysle, ktorý u nás trpí kritickým nedostatkom pracovnej sily," vysvetlil riaditeľ Grafton Slovakia a Gi Group Martin Malo.
V prieskume sa personálna agentúra zamerala na firmy rôznych veľkostí z celého Slovenska, pričom vyše polovica respondentov pochádzala z výrobných spoločností.