Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Zľavy počas Singles Day stále lákajú zákazníkov, tržby sú ale slabšie

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Singles Day vytvorili v 90. rokoch minulého storočia študenti čínskych vysokých škôl ako alternatívu k Valentínovi pre ľudí bez partnerov.

Šanghaj 11. novembra (TASR) – Čínsky nákupný festival, tzv. deň nezadaných (Singles Day) prilákal aj tento piatok zákazníkov do online obchodov, tržby sú ale slabšie ako v minulosti, keďže ekonomika zápasí s problémami. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Tržby na platformách prevádzkovaných technologickými gigantmi, ako sú Alibaba a JD.com, dosiahli približne 262 miliárd jüanov (36,30 miliardy eur) od polnoci vo štvrtok (10.11.) do 14.00 h miestneho času v piatok, podľa odhadu prieskumnej spoločnosti Syntun.

Analytici uviedli, že dopyt bol tlmenejší ako v predchádzajúcich rokoch, zatiaľ čo spotrebitelia poukázali na svoju nedostatočnú kúpnu silu, čo im bráni míňať. Dôvodom sú ekonomické problémy v dôsledku politiky nulovej tolerancie ochorenia COVID-19 a s ňou spojených blokád.

Napriek tomu kombinovaná hrubá hodnota produktov predaných od konca októbra môže po prvýkrát prekročiť 1 bilión CNY, odhaduje Siao-feng Wang, hlavný analytik spoločnosti Forrester.

"Tento rok sa obchodníci a platformy zameriavajú menej na predaj a viac na zisk a konverzné pomery," povedal ďalší analytik Liou Sing-liang.

Podľa neho je prirodzené, že sa Singles Day stáva po rokoch menej populárnym.

"Čínski spotrebitelia sa stali racionálnejšími a už nehromadia veľké množstvá tovaru ako v minulých rokoch," vyhlásil ekonóm Sung Čching-chuej, podľa ktorého nákupný festival zasiahli aj dôsledky pandémie ochorenia COVID-19.

Singles Day vytvorili v 90. rokoch minulého storočia študenti čínskych vysokých škôl ako alternatívu k Valentínovi pre ľudí bez partnerov. Internetový gigant Alibaba si v roku 2009 urobil marketingový nástroj a 11. novembra zorganizoval na svojich platformách prvý 24-hodinový nákupný festival. Cieľom bolo zvýšiť odbyt v tejto časti roka, ktorá je v Číne z hľadiska maloobchodného predaja slabou sezónou. Alibaba sa rozhodol zamerať sa na slobodných ľudí a prilákať ich na veľké zľavy.

Festival sa počas rokov rozrástol o veľkú časť čínskeho maloobchodného sektora, pričom obchodníci ponúkajú rôzne úrovne zliav už od konca októbra. Ale v minulých rokoch nákupný ošiaľ zoslabol. Prispelo k tomu aj rozhodnutie vlády v Pekingu zakročiť proti online platformám pre údajné zneužívanie užívateľských údajov a monopolné obchodné praktiky. A zároveň obchodníci v súčasnej ekonomickej situácii už neposkytujú až také veľké zľavy ako v minulosti.

(1 EUR = 7,2184 CNY)