Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

ZSSK chce zmodernizovať celkovo 69 diaľkových vozňov vo vlastnej réžii

Ilustračné foto. Foto: TASR/Pavol Zachar

Najprv by sa malo zrenovovať 31 vozňov za predpokladaných 3,1 milióna eur, keďže odhadované náklady na jeden vozeň sú vo výške 100.000 eur.

Bratislava 1. augusta (TASR) - Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zmodernizuje diaľkové vozne vo vlastnej réžii vo svojej opravovni vo Zvolene. Najprv by sa malo zrenovovať 31 vozňov za predpokladaných 3,1 milióna eur, keďže odhadované náklady na jeden vozeň sú vo výške 100.000 eur. Dopravca chce však podľa hovorcu spoločnosti Tomáša Kováča v opravách pokračovať a celkovo plánuje upraviť 69 diaľkových vozňov.

"Prácou vo vlastnej réžii firma ušetrí asi 10 % nákladov, no omnoho dôležitejšie sú úspory na neodstavovaní vozňov pri každej menšej poruche," opísal Kováč. Tento projekt je podľa jeho slov súčasťou stratégie ZSSK, pri ktorej kladie dôraz na efektívne nakladanie s vlastným majetkom a verejnými zdrojmi.

"V minulosti sa stávalo, že vagóny sa relatívne často vracali do opravy s menšími poruchami. ZSSK vtedy stráca ako na preprave vagónu do a z opravy, tak i jeho odstávkou," doplnil generálny riaditeľ spoločnosti Filip Hlubocký. Dopravca tak podľa neho využíva príležitosť, keď už je vagón v oprave aj pre menšie nedostatky a vykoná na ňom renováciu a modernizáciu.

Zmodernizovať sa tak aktuálne má 13 vozňov 1. triedy typu Apeer a 18 vozňov 2. triedy typu Bpeer. "Oba typy vozňov sú veľkopriestorové a určené na diaľkové vlaky," priblížil Kováč. Vyrobené boli v rokoch 1996 až 2003. Pri novších vozňoch sa budú podľa dopravcu rekonštruovať tie, ktorých interiér je poškodený, alebo kde elektrické systémy vykazovali zvýšenú mieru poruchovosti.

"Vozne modernizujeme postupne. Práce na jednom vozni trvajú približne sedem týždňov. Do konca mája sme takto prerobili päť vozňov. Celá zákazka má byť hotová do konca roku 2018," avizoval riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček.

Vo vozňoch sa majú prečalúniť sedadlá a doplniť elektrické zásuvky, ktoré v tomto type vozňov 2. triedy chýbali. Okrem iného sa v nich zmodernizuje interiér WC a vákuové toalety sa vymenia za nové. Zároveň sa vymenia aj stolíky, ktoré budú väčšie, a tým pádom k ním budú mať prístup aj cestujúci sediaci v chodbičke a nielen pri okne.

Zrenovované vozne budú jazdiť na diaľkových linkách z Budapešti do Košíc, tiež na trase Ostrava - Žilina - Banská Bystrica, na linke Praha - Žilina, Bratislava – Zvolen – Košice a Bratislava – Žilina – Košice.