Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Import

BARČÍK: Najdôležitejší pilier programu je osobný kontakt so Žilinčanmi

Na snímke zľava Ľudmila Chodelková z OZ Žirafa, kandidát na žilinského primátora Martin Barčík, predseda strany Sieť Radoslav Procházka a manažér kampane Martin Kapitulík. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Rozhovor s M. Barčíkom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.

Žilina 7. novembra (TASR) – O post primátora Žiliny sa v nadchádzajúcich komunálnych voľbách uchádza desať kandidátov. Kandidát koalície Sieť, Slovenská demokratická a kresťanská únia – Demokratická strana, NOVA, Sloboda a Solidarita, Most–Híd, Občianska konzervatívna strana, 41-ročný mediálny manažér Martin Barčík je odhodlaný dokázať, že sa dá mesto spravovať lepšie a najmä naplno, nielen pár dní pred voľbami. Najdôležitejším pilierom jeho programu je osobný kontakt so Žilinčanmi, s ktorými sa dlhodobo stretáva a chce v tom pokračovať.

Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?

Ak mi dajú občania dôveru, vysúkam si rukávy a okamžite začnem napĺňať základné body môjho programu. Som odhodlaný svojou prácou dokázať, že sa dá mesto spravovať lepšie a najmä naplno, nielen pár dní pred voľbami. Najdôležitejším pilierom môjho programu je osobný kontakt so Žilinčanmi. Dlhodobo sa s obyvateľmi nášho mesta stretávam, počúvam ich názory a riešim ich problémy. V tom chcem určite pokračovať.

Napokon, celý môj program, vznikol na základe priamej komunikácie so Žilinčanmi. Svoje záväzky som spečatil aj podpisom Richtárskej prísahy. Znížim daň z nehnuteľností, zabezpečím miesto v škôlke pre každé dieťa a viac peňazí do našich škôl, postavím športovú halu, zmodernizujem športoviská pri každej škole, vrátim seniorov do centra mesta, vytvorím a presadím projekt čistejšieho, kultúrnejšieho a bezpečnejšieho mesta, vybudujem 2000 bezplatných parkovacích miest a cyklotrasy, mestské byty budú prideľované transparentne, odkopnuté Centrum voľného času Žirafa sa vráti pod mesto a do školstva pôjdu všetky peniaze na to určené. Ale hlavne budem v Žiline makať v prospech občana, nebudem sa schovávať v Bratislave.



Ako vnímate aktuálnu finančnú situáciu mesta Žilina?

Za Igora Chomu vznikol fenomén skrytej zadlženosti. Takýmto spôsobom sa naše mesto, ktoré patrí medi najzadlženejšie na Slovensku, zadlžilo o ďalších 14,5 milióna eur bez toho, aby o tom Žilinčania vedeli. Toto sa udialo cez úvery Dopravného podniku mesta Žilina, narastanie záväzkov z obchodného styku u rozpočtových a príspevkových organizácií mesta, ako aj spoločnosti s majetkovou účasťou mesta a uznanie dlhu mesta voči Ministerstvu hospodárstva SR. Ja by som v žiadnom prípade neuznal záväzky, ktoré nie sú v účtovníctve mesta ani v účtovníctve ministerstva, čo sa nedávno stalo v súvislosti so záväzkami štátu súvisiacimi s automobilkou Kia. Žilinčania možno ani netušia, že sa takto mesto v roku 2013 zadlžilo o ďalších 4,5 milióna eur. S dlhovou službou mesta treba zaobchádzať zodpovedne a ak sa zoberie úver, tak je jedno, či ide o mestskú organizáciu, alebo mesto. Tie peniaze idú zo spoločnej peňaženky.


Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie alebo by malo postaviť novú halu?

Chceme dostavať športové centrum na Karpatskej ulici, na sídlisku Vlčince. Na Karpatskej ulici nám vďaka nezáujmu súčasného vedia mesta o šport vyrástol "Strašidelný hrad" číslo 2. Z nebezpečného miesta pri základnej škole chceme urobiť kvalitné športové centrum, tak ako to odsúhlasilo mestské zastupiteľstvo. Dostavba športového centra na Karpatskej je jedným z hlavných bodov môjho programu. Športová hala na Bôriku je tvrdší oriešok. Hala nie je v majetku mesta, treba ju najskôr získať, potom opraviť a vymyslieť model jej prevádzkovania. To sa však nedá realizovať z peňazí mesta, možnosťou sú eurofondy.

V oblasti odpadového hospodárstva by malo mesto hľadať ďalšie miesto na skládku tuhého komunálneho odpadu alebo začať budovať spaľovňu?


Za daných podmienok treba odpad predovšetkým dôsledne triediť a ešte viac sa zamerať na efektívnu recykláciu a funkčné zberné dvory.

Ako hodnotíte súčasnú dopravnú situáciu v meste, najmä pokiaľ ide o parkovanie a mestskú hromadnú dopravu?

Jedným z najväčších problémov je parkovanie, ktoré sa absolútne neriešilo, ak neberieme do úvahy pokus o plošné spoplatnenie parkovacích miest na sídliskách, ktorý sa nám spoločne s občanmi sídliska Solinky podarilo zastaviť. Parkovacie plochy sa musia budovať systematicky, nie o päť minút dvanásť. Občanom sa zaväzujem, že v prípade zvolenia vybudujem 2000 nových a bezplatných parkovacích miest bez spoplatnenia. Čo sa týka mestskej hromadnej dopravy, treba zastaviť trend poklesu cestujúcich. MHD chceme popularizovať, modernizovať a skvalitňovať služby dopravného podniku, starobní dôchodcovia budú cestovať bezplatne. Zlepšíme trasovanie liniek MHD a zefektívnime prepojenie mestskej a medzimestskej autobusovej a vlakovej dopravy.