Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Import

Bratislava cez analýzu zisťuje, či sa stihne prestavať Hlavná stanica

Hlavná stanica v Bratislave Foto: TASR/Pavel Neubauer

Mesto si už dalo vypracovať jednu právnu analýzu, ktorá skonštatovala, že jednostranne odstúpiť ani vypovedať sa zmluva nedá.

Bratislava 26. novembra (TASR) – Bratislavskí poslanci chcú poznať minimálny čas, dokedy je možné prestavať Hlavnú stanicu a vybudovať novú trať pre električky. Dosiaľ totiž podľa nich investor nedoložil finančnú zábezpeku či vierohodné doklady, z ktorých by bolo jasné, že je schopný celý projekt zafinancovať. Hlavné mesto si tak dá vypracovať znalecký posudok alebo analýzu, ktorá vypočíta potrebný čas na vybudovanie objektov. Bude tak vedieť, či investor môže termíny stihnúť.

"Čas postupuje a ja mám pocit, že to investor nestihne. Určite existuje nejaký odborník, ktorý dokáže povedať, že tu sú tie objekty, ktoré boli v prílohe zmluvy o budúcej kúpnej zmluve vymenované a na ich vybudovanie je potrebný taký a taký čas. Vtedy môžeme konštatovať, že to investor má alebo nemá možnosť stihnúť," vraví Jozef Uhler, bratislavský poslanec a predseda dopravnej komisie, ktorý takýto návrh predložil na minulotýždňové rokovanie zastupiteľstva. Jeho návrh podporilo 26 z 31 prítomných poslancov, analýza by sa tak na rokovanie zastupiteľstva mala dostať do konca februára.

V zmluve o budúcej kúpnej zmluve, ktorú spoločnosť Transprojekt podpísala s mestom ešte počas bývalého vedenia, sa stanovil záväzný termín na obnovu priestoru stanice do konca roku 2016. "Snažíme sa, aby mal investor možnosť posunúť termín až o pol roka, toto zastupiteľstvo mu vychádza v ústrety, no mám pocit, akoby sa len krútil a stále hľadá dôvody, ako sa niečo nedá," nazdáva sa Uhler. Buď sa podľa neho investor "rozhýbe" a mesto mu potom poskytne súčinnosť, ale sa bude Bratislava usilovať zo zmluvy nejakým spôsobom vycúvať.

Mesto si už dalo vypracovať jednu právnu analýzu, ktorá skonštatovala, že jednostranne odstúpiť ani vypovedať sa zmluva nedá. Ak by však Transprojekt nestihol do termínu odovzdať mestu skolaudované stavebné pozemky a plánované investície, to by bola možnosť na vypovedanie zmluvy, uvádza analýza. Dokument, ktorý si chce dať vypracovať mesto, tak môže podľa Uhlera napomôcť k tomu, že zmluvu bude možné vypovedať. "Ja ale nechcem zo zmluvy vycúvať, chcem, aby sa investor rozhýbal. Neviem, či ho mám už poprosiť na kolenách, ale pozerať sa na tú stanicu je katastrofa," pripomenul Uhler.

Konateľ spoločnosti Igor Ballo argumentuje, že Transprojekt už deklaroval svoju pripravenosť, keď predstavil partnerov zo zahraničia. Svetová poradenská spoločnosť Savills vypracovala pre hlavné mesto stanovisko, kde potvrdzuje hodnovernosť realizácie projektu. Na prestavbe stanice sa má ako developer podľa Transprojektu podieľať aj portugalská firma Sonae Sierra, ktorá má skúsenosti s výstavbou a prevádzkou obchodných centier. Ballo pripomína, že do projektovej dokumentácie už firma vložila 16 miliónov eur a spoločnosť tiež podala prvé žiadosti o stavebné povolenia.

"Tých 16 miliónov je len vo vašich ústach, ale nikto nikdy nevidel vierohodné výpisy, že 16 miliónov bolo vynaložených," reagoval Uhler. "Ak investor preinvestuje také peniaze a nedostane sa k realizácii, to mi tiež niečo hovorí o kvalitách projektu. Nabáda ma to k tomu, aby sme sa z toho snažili dostať, lebo to bude iba horšie," dodal šéf najväčšieho mestského klubu SDKÚ-DS, Most-Híd Ivo Nesrovnal.

Zastupiteľstvo zároveň odporučilo investorovi, aby si dal vypracovať obdobnú analýzu, ako chce dať spracovať mesto. "Keď dostávame informácie od mesta štyri až päť mesiacov po tom, čo sme o ne žiadali, tak tá doba sa predlžuje, máte pravdu. Aj ja budem rád, ak sa taká štúdia spraví, či sme schopní to urobiť a či sme to schopní urobiť spolu," podotkol Ballo. V projekte sa počíta aj s nákupným centrom, Ballo tvrdí, že už majú prenajatých 50 percent plochy.