Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Import

CHOMA: Žiline hrozila nútená správa, teraz je v dobrej kondícii

Igor Choma Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Rozhovor s I. Chomom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.

Žilina 7. novembra (TASR) – O post primátora Žiliny sa v nadchádzajúcich komunálnych voľbách uchádza desať kandidátov. Súčasný primátor, kandidát strany Smer–SD, 50-ročný Igor Choma, chce v druhom funkčnom období realizovať investície, pre ktoré sa otvoril priestor vďaka dobrej finančnej kondícii mesta.

Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?

V roku 2010, keď som nastúpil do funkcie primátora mesta Žilina, nášmu mestu hrozil finančný kolaps – nútená správa. Výsledkom mojej práce je aj to, že Žilina je teraz v dobrej finančnej kondícii, čo umožní mestu rozbehnúť sa a ďalej sa plnohodnotne rozvíjať. Otvára sa priestor investíciám, ktoré by som rád realizoval v druhom funkčnom období primátora mesta Žilina. Patrí tu napríklad výstavba nového športového areálu v Žiline, bezplatné cestovanie v MHD, budeme môcť dobudovať cyklotrasy v meste, pôjdeme do zvýšenia starostlivosti o našich seniorov, potrebujeme dobudovať parkovacie miesta v meste a isto sa pustíme do komplexnej obnovy chodníkov v Žiline.

O priazeň voličov sa uchádzate s päťbodovým programom. Prečo ste vybrali práve týchto päť konkrétnych oblastí?

Za štyri roky môjho primátorovania som občanom pomáhal riešiť množstvo rôznych problémov. V rámci toho sa však ako najvypuklejšie problémy ukázali tie, ktoré pochádzajú z veľkej časti od nečinnosti, respektíve od nevhodnej politiky mojich predchodcov a sú nasledovné. Mesto nemá takmer žiadne svoje pozemky, pretože boli rozpredané v minulosti, vrátane celého jedného veľkého námestia (bývalé Námestie Ľudovíta Štúra), či športových areálov základných škôl. Ak chceme teraz niečo budovať, nemáme na to dostatok pozemkov. Vozidlový park MHD – autobusy a najmä trolejbusy – sa prakticky neobnovoval, až za môjho pôsobenia sme kúpili 15 nových nízko podlahových trolejbusov a ďalších 5 nových autobusov kúpime do konca tohto roka. V tomto trende chcem pokračovať i naďalej a postupne, aj s pomocou čerpania eurofondov, vymeniť všetky staré vozidlá MHD za nové. Samozrejme, plne klimatizované a nízko podlahové vozidlá, čo oceňujú najmä seniori a mamičky s kočíkmi. Ďalším trápením je to, že Žilina už roky nemá veľké kryté športovisko, v minulosti bola pyšná na unikátnu športovú halu na Bôriku, ktorá v súčasnosti zarastá burinou. Riešením je postaviť úplne nový športový areál.

Chcem pokračovať v mojej doterajšej tvrdej a zároveň transparentnej práci a odstrániť aj tieto nedostatky. Preto sú mojimi ďalšími prioritami výstavba nového komplexného športového areálu, bezplatná MHD v Žiline pre Žilinčanov, dobudovanie cyklotrás, aktívnejšia starostlivosť o seniorov, boj s obezitou detí na školách, rekonštrukcia chodníkov. To najpodstatnejšie pre mňa je naďalej bojovať s korupciou a slúžiť Žilinčanom v našom meste.



Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie, alebo by malo postaviť novú halu?

Samozrejme sme sa o znovuzískanie športovej haly do majetku mesta – čiže do vlastníctva všetkých Žilinčanov usilovali od začiatku. Viacero rokovaní s jej terajším majiteľom ma však utvrdilo v tom, že mu vôbec nejde o prospech pre občanov, ale len o biznis. Majiteľ ponúkol po dvoch rokoch rokovaní mestu takú zámenu majetkov a pozemkov, s ktorými som sa v žiadnom prípade (spolu so zásadnou väčšinou poslancov mestského zastupiteľstva) nemohol stotožniť. Preto už viac ako pol roka pracujeme aj s alternatívou výstavby nového mestského športového komplexu. Takého, aký mal stáť na mieste dnešného obchodného domu Dubeň, ale vďaka bývalému primátorovi tam samozrejme nestojí.

V oblasti odpadového hospodárstva by malo mesto hľadať ďalšie miesto na skládku tuhého komunálneho odpadu, alebo začať budovať spaľovňu?

Žilinskú verejnosť môžem bez obáv ubezpečiť, že pokiaľ budem primátorom mesta Žilina, tak sa žiadna spaľovňa odpadu, ani žiadna nová skládka odpadu na území nášho mesta budovať nebude. Stará sa musí postupne uzavrieť a zrekultivovať. Tým myslím územie všetkých mestských častí. Mesto bude samozrejme naďalej objednávať odvoz komunálneho odpadu formou verejného obstarávania, no bude na víťaznej firme, ako a kam mestský odpad odvezie a zlikviduje. Bude to ale musieť byť mimo mesta Žiliny.

Žilinčanom ponúkate aj bezplatnú mestskú hromadnú dopravu. Nebudú na to v konečnom dôsledku doplácať?

Na zavedení bezplatnej hromadnej dopravy pre všetkých poctivých občanov Žiliny pracujeme spolu s dopravnými odborníkmi už takmer dva roky a v prvom rade sme museli vyriešiť otázku finančného dopadu na mestský rozpočet. Výpadok z tržieb bude vykrytý najmä tým, že bezplatnú dopravu môžu využívať len tí občania, ktorí budú mať splatené všetky dlhy voči mestu. Zároveň si určite viacej ľudí nahlási trvalý pobyt do Žiliny, čo nám zvýši príjem z takzvaných podielových daní, ktoré ako viete, dostáva mesto od štátu na základe počtu obyvateľov.