< sekcia Import

NDS nevyhlásila súťaž na výskum k obchvatu pre nedostatok času

Pohľad na hlavné mesto SR, Bratislavu z výhliadkovej plošiny kaviarne UFO na Moste SNP nad európskym veľtokom, riekou Dunaj 19. augusta 2014 v Bratislave. Na snímke pohľad na diaľničný obchvat – Einsteinova cesta v mieste Pečnianského lesa. Foto: TASR – Štefan Puškáš

Uviedla to hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová v reakcii na zistenia strany KDH o tom, že zákazku zadali diaľničiari za predchádzajúcej vlády dodatkami k zmluvám bez súťaže.


Bratislava 8. septembra (TASR) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nevyhlásila verejné obstarávanie na archeologický výskum k obchvatu Bratislavy z časových dôvodov. Uviedla to pre TASR jej hovorkyňa Michaela Michalová v reakcii na zistenia mimoparlamentnej strany KDH o tom, že zákazku za viac než 2,5 milióna eur zadali diaľničiari za predchádzajúcej vlády dodatkami k zmluvám bez súťaže.

NDS takto postupovala pre časovú tieseň, ktorú spôsobila finalizácia dialógu PPP projektu D4 a R7. Termín ukončenia archeologických prieskumov stanovilo ministerstvo dopravy. Časová tieseň znemožňovala vyhlásenie verejného obstarávania,“ zdôvodnila postup spoločnosti Michalová.

Kresťanskí demokrati v stredu (7.9.) upozornili, že plytvanie verejnými zdrojmi pri výstavbe diaľnic prostredníctvom archeologických výskumov naznačujú aj verejne dostupné dodatky zmlúv z roku 2015 medzi NDS a firmou Dopravoprojekt na tento druh prác v sume 2,563 milióna eur bez DPH. Tvrdia, že v pôvodnej súťaži na projektovú dokumentáciu pre výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa archeologický výskum nenachádzal a nebol súčasťou súťažných podmienok.

„Tieto práce boli zazmluvnené dodatkom k zmluve bez súťaže. To znamená, bez súťaže, dodatkami k zmluvám v minulom roku zazmluvnili viac ako 2,5 milióna eur na archeologický výskum,“ zdôraznil podpredseda KDH Pavol Zajac. Dodal, že verejnosť nepozná firmu, ktorá ho realizuje. Podľa informácií hnutia robí tento výskum malá firma z Rimavskej Soboty, ktorej v minulom roku narástol objem tržieb o 530 %.

Strana vyzvala Úrad pre verejné obstarávanie a Najvyšší kontrolný úrad SR, aby skontrolovali spôsob obstarania archeologického výskumu pri obchvate Bratislavy a efektívnosť použitia verejných financií. Od nového ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) chce, aby dodatky preveril a vyvodil personálnu aj hmotnú zodpovednosť voči svojim podriadeným.