Bratislava 14. decembra (TASR) - Posledné dni učitelia nechodia do tried ako presvedčiví, motivujúci, empatickí, tvoriví pedagógovia, ale ako deprimovaní, frustrovaní, smutní a sklamaní zamestnanci, aby si zarobili svoju podpriemernú mzdu. V otvorenom liste pre vládu SR to uviedli riaditelia štátnych gymnázií z celého Slovenska.
"Posledné dni až mesiace nebezpečne traumatizujú učiteľskú komunitu. Riaditelia štátnych gymnázií veľmi ťažko znášajú situáciu, ktorá aktuálne v školstve je. Posledné dni nás niekto vidí ako alibistov, ktorí nebojujú za svojich zamestnancov, iní zase ako neschopných manažérov, ktorí si nedokážu spraviť v škole poriadok," uviedlo v liste Prezídium Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR. Kabinetu listom odkazujú, že sú frustrovaní situáciou, keď slovenské školstvo balansuje nad priepasťou, ak už do nej nezačalo padať a krajina nevie vyčleniť finančné zdroje, aby mu dala šancu na záchranu.
"Bolo by nezodpovedné hľadať vinníka. Kto to robí, nejde mu o školstvo, ale o politický kapitál. Ani jedna z doterajších vlád nemala školstvo ako reálnu prioritu. Od roku 1992 nám postupne 'predávali' zvýšenie platov za zvýšenie miery vyučovacej povinnosti," napísali riaditelia.
Upozorňujú, že keď v roku 2008 vtedajšie ministerstvo školstva spustilo reformu vzdelávania, učiteľom, ktorí ju reálne robili popri svojich bežných učiteľských prácach, sa nedostalo ani jedno euro, s výnimkou prostriedkov EÚ na "Premenu tradičnej školy na modernú". To, že slovenské školstvo ešte nie v kolapse, je zásluhou len a len učiteľov, ktorí za chorých podmienok držia vzdelávanie pri živote, podčiarkli riaditelia gymnázií.
Aj ostatné rokovania školských odborárov a vlády vnímajú pedagógovia podľa riaditeľov ako hru mocných, uviedli v otvorenom liste. Dodali, že ako riaditelia sú rôzne dobrí manažéri, vodcovia, lídri, no bez skutočných učiteľov sú len úradníci.