Bratislava 8. augusta (TASR) - Mnoho Slovákov cestuje na dovolenku autom. Pri cestách v zahraničí sa však aj skúsený vodič dostáva do neznámeho prostredia, je konfrontovaný s dopravným značením v cudzom jazyku, či iným správaním sa vodičov v cestnej premávke. Dôležité je preto vedieť, ako postupovať v prípade problémov, napríklad pri dopravnej nehode. Podmienky nemusia byť vo všetkých európskych krajinách rovnaké.
"
Každé auto by malo mať zo zákona povinné zmluvné poistenie (PZP), ktoré slúži na úhradu škôd spôsobeným tretím osobám a jeho platnosť preukazuje vodič v zahraničí tzv. zelenou kartou, ktorú je povinný mať pri ceste v zahraničí pri sebe," priblížila hovorkyňa poisťovne Uniqa Beata Lipšicová s tým, že
PZP platí v celej Európe, ako aj v niektorých ďalších krajinách. V prípade cesty do zahraničia odporúča uzatvoriť aj havarijné poistenie.
Ak ide o banálnu nehodu, stačí vyplniť Európsky záznam o nehode, ktorý by mal byť k dispozícii v každom aute. Záznam by mal obsahovať identifikáciu všetkých účastníkov nehody a vozidiel, vrátane ich poisťovne. Ak sú na mieste svedkovia nehody, vhodné je doplniť aj kontakt na nich.
"
Určite si tiež urobte fotodokumentáciu a nezabudnite na registračné značky vozidiel. V prípade kolízie s autom, ktoré ťahá príves, foťte vždy značku ťažného vozidla. Stávajú sa prípady, že jeden z účastníkov nehody sa snaží miesto opustiť. Vtedy sa dá podľa ŠPZ vyhľadať," radí manažér pre likvidáciu škôd z poistenia motorových vozidiel Uniqa Jiří Moravec.
Fotografie je potrebné uschovať pre účely preukazovania miery zodpovednosti na dopravnej nehode, resp. ich doručiť spolu s oznámením škodovej udalosti do poisťovne. Správu o nehode spolu s prípadnou správou od polície potrebujú poisťovne účastníkov nehody k posúdeniu oprávnenosti nárokov na poistné plnenie.
Vo väčšine európskych krajín podľa poisťovne platí, že k nehode je nutné privolať políciu v prípade, ak došlo k zraneniu alebo usmrteniu, ak bol poškodený majetok tretích osôb, ak je podozrenie na alkohol alebo návykové látky u protistrany, ak sa druhá strana odmietne identifikovať alebo opustí miesto nehody bez identifikácie, ak došlo k vysokej škode na vozidle alebo k úniku nebezpečných látok na vozovku.
Tieto podmienky však nemusia byť vo všetkých európskych krajinách rovnaké. "
Veľmi ľahko to zistíte, ak zavoláte a vysvetlíte okolnosti nehody na polícii v konkrétnej krajine a uvidíte, či nehodu chcú vyšetriť na mieste, alebo je nevyhnutné vyžiadať si úradný dokument o poškodení vozidiel pri nehode," doplnila Lipšicová.