Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia

Vedci skúmali mRNA vakcíny na rastlinnej báze

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Prelomový úspech zaznamenala uplynulý týždeň aj spoločnosť SpaceX.

Svet 24. septembra (TASR) – Výskum možnosti premeny jedlých rastlín na „továrne" na mRNA vakcíny, ďalšia stopa vedúca k možnému pôvodu koronavírusu, sľubné výsledky novej liečby rakoviny vaječníkov, ale aj úspešný let posádky vesmírnych turistov, ktorá ako prvá obletela Zem bez profesionálneho astronauta. TASR prináša súhrn najzaujímavejších informácií z oblasti vedy v rámci uplynulého týždňa.

Vedci z Kalifornskej univerzity v Riverside (UCR) vedú výskum zameraný na možnosti premeny jedlých rastlín – vrátane napríklad šalátu – na „továrne" na mRNA vakcíny. V budúcnosti by sa tak mohli takéto očkovacie látky dostať do ľudského organizmu konzumáciou určitých druhov rastlín. Projekt amerických vedcov si kladie tri hlavné ciele. Chce dokázať, že genetická informácia obsiahnutá v mRNA vakcínach môže byť úspešne dopravená do tej časti rastlinných buniek, kde sa bude replikovať. Ďalej chcú vedci demonštrovať, že rastliny môžu produkovať dostatok mRNA, aby mohli nahradiť tradičné očkovanie. Okrem toho chcú bádatelia tiež stanoviť správne dávkovanie. Ako uvádza UCR na svojom webe, kľúčovými pre túto metódu sú chloroplasty – malé organely v rastlinných bunkách, ktoré premieňajú slnečné svetlo na energiu, ktorú môže rastlina využiť.

Významný objav sa podaril aj bádateľom z francúzskeho Pasteurovho inštitútu a Národnej univerzity v Laose. Zistili, že netopiere žijúce v jaskyniach v Laose sú nositeľmi podobného patogénu, ktorý podľa nich môže potenciálne priamo infikovať ľudí. Objavili tak ďalšiu stopu vedúcu k možnému pôvodu koronavírusu, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19.

Darilo sa aj britským vedcom, ktorí informovali o sľubných výsledkoch novej liečby rakoviny vaječníkov. Tá vo svojom prvom klinickom teste dosiahla takmer 50-percentnú úspešnosť. Bádatelia z britského Inštitútu pre výskum rakoviny (ICR) netestovali úplne nové liečivo, ale kombináciu dvoch už existujúcich liekov – VS-6766 a defactinib.

Na klinickej skúške sa zúčastnili ženy s tzv. low-grade seróznym karcinómom vaječníkov. „Low-grade" je označenie nádorov, ktoré sú považované za menej zhubné ako „high-grade" karcinómy. Tento druh rakoviny vaječníkov sa podľa odborníkov väčšinou vyskytuje u mladších žien. Liečba chemoterapiou je efektívna len v 13 percentách prípadov a hormonálna terapia len v 14 percentách.

Na spomínanej klinickej štúdii sa zúčastnilo 24 žien a u 46 percent z nich došlo k zmenšeniu nádoru. Táto kombinácia liekov blokuje medzibunkovú komunikáciu, ktorou sa rakovinové bunky rozmnožujú.

Prelomový úspech zaznamenala uplynulý týždeň aj spoločnosť SpaceX. Dopravila totiž do vesmíru štyroch vesmírnych turistov, ktorí svoj priekopnícky let na obežnú dráhu Zeme ukončili v sobotu po troch dňoch pristátím v Atlantickom oceáne pri pobreží amerického štátu Florida. Išlo o výlučne civilnú posádku, ktorá tak ako vôbec prvá v histórii vesmírnych letov obletela Zem bez profesionálneho astronauta.