Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Koronavírus

Analýza: Pandémia nemala významnejší vplyv na počet zaniknutých firiem

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

V prípade právnických osôb vidieť vplyv pandémie napríklad na maloobchod či veľkoobchod, kde vznikalo menej spoločností ako v predchádzajúcich rokoch.

Bratislava 18. januára (TASR) – Pandémia ochorenia COVID-19 vlani počet novozaložených a zaniknutých firiem výraznejšie neovplyvnila. V uplynulom roku pribudlo 19.657 nových spoločností, čo je mierny nárast oproti 19.335 spoločnostiam v roku 2020, no zároveň mierny pokles oproti rokom 2017 – 2019, keď vzniklo od 20.297 do 20.931 firiem. Počet zaniknutých firiem bol bez novembrového vplyvu štátom vymazaných firiem približne na úrovni predchádzajúcich troch rokov. Vyplýva to z aktuálnej analýzy spoločnosti FinStat.

Práve legislatívne zmeny, ktoré mali za cieľ vyčistiť obchodný register od nečinných spoločností, priniesli v novembri minulého roka vymazanie 12.137 firiem. Jednou z dlhodobých povinností, ktoré si niektoré spoločnosti neplnili, bol administratívny prevod vkladu základného imania zo slovenských korún na eurá. Spolu tak zaniklo 16.274 firiem, no bez novembrového výmazu by to bolo štandardných 4137 spoločností. V roku 2020 pritom zaniklo 4233 firiem a v roku 2019 ich bolo 4189.

Zaujímavejší je vývoj v jednotlivých odvetviach či konkrétnych ekonomických činnostiach. V prípade právnických osôb vidieť vplyv pandémie napríklad na maloobchod či veľkoobchod, kde vznikalo menej spoločností ako v predchádzajúcich rokoch. Napríklad kým v minulých rokoch vznikalo približne 1400 podnikov v odvetví maloobchodu, tak v roku 2021 vzniklo len 403 podnikov. Podobný vývoj vidieť aj v odvetví veľkoobchodu, v ktorom napríklad v roku 2019 vzniklo 679 spoločností a o rok neskôr 576 spoločností. Avšak v roku 2021 vzniklo len 78 spoločností (akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, družstvo, jednoduchá spoločnosť na akcie, komanditná spoločnosť alebo verejná obchodná spoločnosť).
Kuchár pripravuje jedlo v reštaurácii vo Viedni 14. mája 2020.
Foto: TASR/AP

Pokles vidieť aj v odvetví cestovného ruchu a gastra. Kým od roku 2014 do roku 2019 rástol počet vznikajúcich podnikov zo 799 na 1462, v posledných dvoch rokoch klesá. V roku 2020 vzniklo v tomto segmente 1217 podnikov a v minulom roku len 911. Výrazný pokles vzniknutých podnikov vidieť aj v odvetví sprostredkovania, a to zo 695 vzniknutých podnikov v roku 2020 na 243 podnikov v minulom roku.

Naopak, prekvapením je rast vzniknutých podnikov v oblasti služieb. Kým v roku 2020 vzniklo v odvetví 2191 podnikov, v roku 2021 to bolo 3680 podnikov. Podobným príkladom je aj odvetvie reklamy. V roku 2020 vzniklo v tejto oblasti 490 podnikov, o rok neskôr vzniklo 760 podnikov. Vyšší vznik podnikov v reklamnom odvetví môže byť podľa FinStatu spôsobený vyšším dopytom po online reklame, keďže počas pandémie ľudia vo väčšej miere trávili čas na internete.

Celkovo najviac podnikov zaniklo v odvetví veľkoobchodu, a to 539, maloobchodu (402) a v odvetví práva, poradenstva a účtovníctva, kde zaniklo spolu 380 firiem. V rámci veľkoobchodu bol najvyšší zánik podnikov v nešpecializovaných veľkoobchodoch (336), v prípade maloobchodu sú to zániky najmä v ekonomických činnostiach ostatný maloobchod v nešpecializovaných predajniach (112) a ostatný maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov (107). V odvetví práva, poradenstva a účtovníctva zanikali najviac spoločnosti v poradenských službách v oblasti podnikania a riadenia (300).