Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Košický kraj

Messerschmitt v Múzeu letectva pripomína boje druhej svetovej vojny

Historické lietadlo Messerschmitt Bf 109G – 10. FOTO TASR/František Iván

Pobočka Slovenského technického múzea ho po niekoľkomesačnom rokovaní dostala od súkromného zberateľa.

Košice 6. septembra (TASR) - Múzeum letectva v Košiciach získalo ešte v roku 2012 do svojich zbierok jedno z najznámejších lietadiel 2. svetovej vojny – legendárnu nemeckú stíhačku Messerschmitt Bf 109G-10. Pobočka Slovenského technického múzea (STM) ho po niekoľkomesačnom rokovaní dostala od súkromného zberateľa, Jürgena Dilgera z Nemecka, zámenou za letecký motor DB-605.

Podľa dokumentov stíhačku zostrelili 1. januára 1945 pri operácii Bodenplatte v blízkosti nemeckej obce Felsberg, neďaleko hraníc s Francúzskom. Pilot Herbert Maxis útočil na americkú kolónu vozidiel, keď ho zasiahla strela z protilietadlového dela. Po úspešnom núdzovom pristátí ho Američania vedľa lietadla za bližšie neznámych okolností zastrelili. Vrak stroja tam ležal ešte niekoľko mesiacov a pomaly bol vyrabovaný. Zostatky napokon odsunul jeden sedliak do jamy a zasypal.

Až v roku 1988 ich Raymond Wagner, ktorý býva v blízkosti, vykopal a následne renovoval. Do vyrabovaného lietadla doplnil mnoho komponentov, najmä v oblasti pilotnej kabíny - mostík krídlového nosníka, podvozky a podobne. V roku 2004 Wagner projekt renovácie lietadla ukončil a následne sa lietadlo dostalo do nadácie Messerschmitt Stiftung (EADS), ktorá je známa okrem iného tým, že prevádzkuje jediné tri letu schopné Me-109 v Európe. Lietadlo od nadácie získal Jürgen Dilger, ktorý ho aj osobne sprevádzal na ceste do Múzea letectva v Košiciach.

Riaditeľ Múzea letectva Miroslav Hájek už pred časom pre TASR uviedol, že výmena bola pre múzeum mimoriadne výhodná. "Do zbierky letectva a leteckej techniky zbierkového fondu STM sme získali lietadlo, ktorého podstatná časť (trup) je zreštaurovaná ako reálne lietadlo so svojou históriou. Dá sa predpokladať, že viac než 80 percent lietadla je a bude z originálnych častí. Typ lietadla Me-109, je jednou z prvých moderných leteckých konštrukcií vyrábaných vo veľkých sériách. Jej počiatky spadajú do polovice 30. rokov minulého storočia," uviedol.

STM má s týmto výnimočným historickým lietadlom zaujímavé plány. "Projekt je síce ešte len na začiatku, ale naším cieľom je dostať lietadlo do čo najkompletnejšieho stavu tak, aby sme ho v čo možno v najkratšom možnom čase mohli odprezentovať našim návštevníkom," dodáva Hájek.

Podľa námestníka generálneho riaditeľa STM pre marketing a služby Jána Melicha ide o vzácny exemplár, ktorý dokumentuje históriu doteraz najväčšieho vojenského konfliktu v dejinách ľudstva.

"Jeden z cieľov tohto projektu je zachrániť lietadlo, ktoré sa stalo jedným zo symbolov druhej svetovej vojny. Zároveň chceme poctivo zdokumentovať prácu a úsilie vojenských historikov, leteckých inžinierov a reštaurátorov pri jeho realizácii. Zapojíme do projektu mladých ľudí, ktorí majú blízko k vojenskej histórii. Maximálne sprístupníme projekt širokej verejnosti, najmä však generáciám tých, ktorí aj vďaka miliónom obetí z čias pred siedmimi desiatkami rokov, mali to šťastie žiť v mieri, aj keď možno o tom ani nevedia," dodal Melich.

Zdôraznil, že za vzácnym exponátom stojí konkrétny príbeh konkrétnej bojovej situácie. "Je podobný ako stovky a tisíce iných z tohto obdobia, podobný ako tie, ktoré nenávratne upadli do zabudnutia dejín, na ktoré si už len málokto, alebo nikto nespomenie," uzavrel.