Quantcast
< sekcia Kultúra

A. MARENČIN: Klasická kniha ani v dobe internetu ešte dlho nezanikne

Z noviniek sa najviac predávala Lucia Piussi: Láska je sliepka. Celkovo najpredávanejšia bola už tretí rok séria kníh o mafii od Gusta Murína.

Bratislava 17. marca (TASR) – Vydavateľstvo Marenčin PT prinieslo na slovenský knižný trh v minulom roku celkom 42 titulov. Z noviniek sa najviac predávala Lucia Piussi: Láska je sliepka. Celkovo najpredávanejšia bola už tretí rok séria kníh o mafii od Gusta Murína.

"Rok 2011 bol pre naše vydavateľstvo o štvrtinu slabší oproti roku 2010. Nemali sme však žiaden bestseller, takže ho hodnotím celkom dobre. Rok 2010 bol však výnimočný. Myslím, že knižný trh celkovo zaznamenal dosť veľký nárast. Pre nás bol výborný najmä kvôli tomu, že sme dva roky po sebe mali takmer 100%-ný nárast a našli sme si dobré umiestnenie na knižnom trhu, 'objavili' sme niekoľko nových dobrých autorov, mali sme bestsellery. V roku 2011 sme čiastočne ťažili zo starších titulov, vzniklo niekoľko nových edícií, začali sme sa viac orientovať na knihy pre ženy, ženské autorky, udržali sme si pozíciu na trhu a to nie je málo," uviedol pre TASR majiteľ vydavateľstva Albert Marenčin.

Pre tento rok si vydavateľstvo postavilo smelé plány. "Po poklese v roku 2011 by sme sa chceli dostať na úroveň roku 2010. Pripravujeme 45 nových titulov, z toho najmenej 3 by mali patriť do kategórie Top. Pripravujeme reedíciu Satinského Chlapcov z Dunajskej - Polstoročie v novej úprave a s novými fotografiami. Na jeseň budeme mať Gorily v podsvetí - MAFIA.SK od Gusta Murína a Juraj Šebo pripravuje spomienky na ďalšiu dekádu - Turbo milénium (2000-2010). Naše vydavateľstvo sa orientuje prevažne na domácich autorov. Zahraničné tituly tvoria iba 10-15 % z našej produkcie," dodal vydavateľ.

Novinkou dnešných dní je predaj cez E-shop. "Ten sa rozbieha zatiaľ pomaly. Predaje tvoria zanedbateľnú časť, ale to sa veľmi rýchlo zmení. Ešte nám chýba hardvér a iné - nové čitateľské návyky. Sme konzervatívni čitatelia, dokonca si len veľmi pomaly zvykáme na paperbacky. Myslím, že tieto, najneskôr budúce Vianoce budú v e-knihách prelomové," uvažuje Marenčin.

Núka sa teda otázka o budúcnosti či dokonca zániku vydávania klasických tlačených kníh. "Tak ako film nevyradil divadlo, televízia - kino, motorka alebo auto - bicykel, ani virtuálny svet nenahradí ten reálny. Možno krásna tlačená kniha v tvrdej väzbe sa bude menej predávať, ale ešte dlho nezanikne."

Na dnešného človeka útočia rôzne agentúry s rôznymi výsledkami prieskumov správania či zvykov dnešného konzumenta. Venujú teda slovenskí čitatelia dosť času čítaniu literatúry, prípadne možno podľa niektorých indícií zadefinovať slovenského čitateľa? "Pravdepodobne áno, lebo predáva sa stále viac kníh. Menia sa možno žánre, ktoré viac oslovujú. Slovenský čitateľ je konzervatívny, čítajú (aj kupujú knihy a chodia do kníhkupectiev) viac ženy, obľúbená je najmä pôvodná tvorba. Spisovatelia už dnes nie sú v pozícii 'svedomia národa', literatúra sa 'odľahčila', čítanie je viac trendové - aj vďaka značkovým kníhkupectvám v nákupných centrách. Mám pocit, akoby naši čitatelia hľadali v knihách viac potvrdenie seba a svojej identity ako objavovali nové myšlienky či ponaučenia," dodal na záver pre TASR majiteľ vydavateľstva.

Albert Marenčin vyštudoval matematiku na Univerzite Komenského. Po ukončení štúdia pracoval vo firme, ktorej predmetom činnosti boli počítačové programy. Od roku 1999 sa venuje naplno vydávaniu kníh vo svojom vydavateľstve PT Albert Marenčin. Na svojom konte má do dnešných dní skoro tri stovky vydaných titulov.