Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Kultúra

Balet SND predstavuje tvorbu svetových choreografov 20. a 21. storočia

Na snímke Slovenské národné divadlo v Bratislave. Foto: TASR - Jaroslav Novák

Premiéra sa uskutoční 29. apríla v Sále opery a baletu SND.

Bratislava 27. apríla (TASR) - Balet Slovenského národného divadla (SND) uvedie po prvý raz na Slovensku štyri jednodejstvové tanečné kompozície od svetových choreografických osobností - Edwaarda Lianga, Craiga Davidsona, Williama Forsytha a Jeroma Robbinsa. Premiéru diel, ktoré charakterizuje muzikalita, dynamika, emócia, atmosféra, zmeny aj úsmev, ale tiež virtuozita a abstrakcia, prinesie komponovaný večer Rukopisy majstrov. Hudobne ho naštudoval dirigent Kevin Rhodes.

S myšlienkou priniesť do Baletu SND tvorbu svetových choreografov 20. a 21. storočia prišla jeho riaditeľka Nina Poláková. Zaradenie tohto titulu do repertoáru vníma ako výnimočnú príležitosť potvrdiť umelecké kvality súboru. "Chcela som ukázať, možno abstraktným spôsobom, čo všetko dokáže dať publiku spojenie krásy tela, pohybu, tanca a hudby, aby to nebol len balet, ktorý ukazuje príbeh a rozprávky," uviedla Poláková v stredu na tlačovej konferencii.

Komponovaný večer otvára choreografia Williama Forsytha The Vertiginous Thrill of Exactitude na hudbu Franza Schuberta v naštudovaní Kathryn Bennetts, ktorá tanečníkom tento balet prirovnáva k poháru šampanského. "Pretože je svieži, jasný, energický a je zábavný," opisuje rodáčka z austrálskeho Sydney. "Je to oslava hudby, vyjadrenie radosti z hudby, ale takisto veľmi technicky náročné dielo, je to veľká výzva pre tanečný súbor v ktorejkoľvek krajine sveta," poznamenala.

Baletný súbor SND sa predstaví aj v choreografii Murmuration od Edwaarda Lianga, autorom hudby je taliansky skladateľ Ezio Bosso. Dielo s tanečníkmi naštudoval Andres Estevez, ktorý priblížil, že Liang sa inšpiroval prírodným fenoménom kŕdľov migrujúcich vtákov. "Vytvárajú vo vzduchu zaujímavé obrazce, keď sa stretnú, tisíce vtákov krúžia okolo seba a nezrazia sa," dodal Estevez.

Svoju choreografiu Entropy postavil s Baletom SND Craig Davidson. Pôvodom Austrálčan označil spoluprácu s bratislavským súborom za veľmi príjemnú. "Tanečníci sa chceli učiť nové veci, boli veľmi radi a robili to veľmi dobre. Každý tanečník je osobnosť, to dielo sme im ušili na mieru," uviedol autor diela o časovom posune alebo posúvaní času.

Ako skutočný balet, divadlo a humor charakterizuje dielo 72-ročného amerického choreografa Jeroma Robbinsa The Concert tanečník a pedagóg Kipling Houston, ktorý dielo naštudoval. Poznamenal, že Robbins uviedol úsmevnú tanečnú šarádu na výber klavírnych diel Fréderica Chopina so súborom New York City Ballet už v roku 1956. "V tom čase mal za sebou mnoho humorných divadelných hier na Broadwayi," podčiarkol s tým, že Robbins vyrastal na nemých filmoch. "Keď pracoval na diele The Concert, chcel, aby bolo zábavné. V tejto choreografii je veľa vtipov, niektoré sú subtílne, niektoré prídu ako facka, je veľmi zložité vyjadriť ich tancom," uzavrel.