Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Kultúra

Bibiana otvorila výstavu V modrobielom lese

Na snímke modrobiely les na výstave 19. júna 2014. Foto: TASR

Jej cieľom je nielen priblížiť krásu a poetiku modrotlače, ale aj podporiť jej znovuoživenie, aby ju raz deti nemuseli obdivovať len v múzeu alebo zahraničí.

Bratislava 19. júna (TASR) – Bratislavský Medzinárodný dom umenia pre deti Bibiana otvorila dnes popoludní výstavu s názvom V modrobielom lese. Jej cieľom je nielen priblížiť krásu a poetiku modrotlače, na Slovensku tradičnej obľúbenej textilnej techniky, ale aj podporiť jej znovuoživenie, aby ju raz deti nemuseli obdivovať len v múzeu alebo zahraničí. Námet, scenár a dramaturgiu výstavy pripravila Ingrid Abrahamfyová, výtvarno-priestorové riešenie navrhli Marek Dobeš a Katarína Slaninková.

Nie je to tak dávno, čo zomrel posledný slovenský profesionálny modrotlačiar. Na školách s umeleckým zameraním sa ale objavujú prvé pokusy o revitalizáciu tejto techniky v novom dizajnérskom šate. A existujú už prvé náznaky, že predsa len dôjde k opätovnému oživeniu tejto, ako sa vravievalo, rukodielnej výroby.

Výstava pozostáva z dvoch častí. Expozícia v Galérii nazvaná V modrobielom lese tematicky čerpá z tradičnej modrotlače, predstavuje jej poetickú grafiku vo forme herne – tajomného lesa, v ktorom sa deti zoznámia s históriou i technológiou tohto remesla.

.
Modrotlač v Malej galérii

Výstava V modrobielom lese v bratislavskej Bibiane tematicky čerpá z tradičnej modrotlače, jej poetickú grafiku vo forme herne – tajomného lesa, v ktorom sa deti zoznámia s históriou aj s technológiou tohto remesla. Výstava predstaví aj tvorbu výtvarníkov, ktorí sa modrotlačou inšpirovali. Na snímke modrotlačové textílie na výstave 19. júna 2014.
Foto: TASR/ Martin Baumann
Druhá časť v Malej galérii má strohý názov Modrotlač a predstavuje tvorbu výtvarníkov, ktorí sa inšpirovali modrotlačovou textíliou, i tých, ktorí dokážu vdýchnuť nový život tradícii vo forme redizajnu. Stretajú sa tu textilní a odevní výtvarníci, šperkári a produktoví dizajnéri, tvorcovia pracujúci s keramikou a porcelánom, ako aj tí, ktorí robia s modernými médiami.

Techniku modrotlače, blízku batike, spoznali na svojich ďalekých cestách holandskí obchodníci, od ktorých sa ju naučili nemeckí tlačiari a prostredníctvom nich sa modrotlač dostala aj k nám. Modrotlačové metráže boli dlhé obdobie cenené v šľachtických i meštianskych odevoch a ich ústup spôsobil až rozvoj textilného priemyslu, ktorý v 2. polovici 19. storočia vďaka vynálezu žakárových krosien priniesol zlacnenie vzorovaných tkanín. Modrotlač sa tak presunula do ľudového šatníka a stala sa trvalou súčasťou našich krojov. Zdomácnela u nás natoľko, že si ľudovú kultúru bez nej ani nevieme predstaviť.

Modrotlač však nie je len textília s drobným kvetinovým vzorom, predstavuje nám očarujúce poľovnícke námety, zimné krajinky i výjavy galantných dvojíc. Z modrotlače sa šili krojové súčasti i bytový textil a zo zvyškov sa vyrábali hračky. Motívy sa v ľudovom prostredí rozvetvili do mnohorakých miestnych podôb, podľa ktorých môžeme pomerne spoľahlivo zistiť obdobie ich vzniku.

Výstava V modrobielom lese v bratislavskej Bibiane tematicky čerpá z tradičnej modrotlače, jej poetickú grafiku vo forme herne – tajomného lesa, v ktorom sa deti zoznámia s históriou aj s technológiou tohto remesla. Výstava predstaví aj tvorbu výtvarníkov, ktorí sa modrotlačou inšpirovali. Na snímke modrotlačové textílie na výstave 19. júna 2014.
Foto: TASR/ Martin Baumann


Naše najstaršie zachované modrotlače pochádzajú z Kremnice (1783) a Dobšinej (1784). Časom sa okrem modro-bielej verzie, pomocou rôznych rezerv, vyrábali aj modrotlače so žltým, tyrkysovým, oranžovým či bledomodrým vzorom. Modrotlačiarske dielne boli všade tam, kde sa tkalo plátno, a pretrvali v nezmenenej podobe až do 40. rokov 20. storočia. Po 2. svetovej vojne došlo k ich úbytku a po roku 2010 zanikla aj posledná dielňa majstra Trnku.


„O téme modrotlače sme s kolegami výtvarníkmi a dizajnérmi rozprávali minimálne dva roky, ovplyvnení súdobými snahami čerpania kultúrnych tradícií. Pri tejto výstave sme zistili, že deti rôzneho veku sa veľmi iniciatívne správali k danej téme. Je to výstava dva v jednom, výstava pre deti, ktorú by som charakterizovala ako herňu, kde sa nachádzajú artefakty – odev, textil, návrhy, šperky z rôznych umelecko-remeselných odborov,“ povedala pre TASR autorka výstavy Ingrid Abrahamfyová. Výstava potrvá do 28. septembra.