Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Kultúra

Jánošíka 21 budú naživo sprevádzať D. Kollar a E. Truffaz

Na archívnej snímke portrét zakladateľa slovenskej kinematografie Jaroslava Siakeľa. Foto: TASR archív

Prvý slovenský dlhometrážny hraný film vznikol v slovensko-americkej spoločnosti "Tatra" Film Corporation v réžii Jaroslava Siakeľa v roku 1921.

Bratislava 6. septembra (TASR) - Prvý slovenský dlhometrážny hraný film Jánošík z roku 1921 čaká v utorok (7. 9.) špeciálna projekcia v bratislavskom kine Lumiére. Nemý film budú hudobne sprevádzať slovenský hudobník a gitarista David Kollar, svetoznámy trubkár Erik Truffaz a hudobný producent Tomáš Mutina. TASR o tom informovala tlačová tajomníčka Slovenského filmového ústavu (SFÚ) Simona Nôtová.

Prvý slovenský dlhometrážny hraný film vznikol v slovensko-americkej spoločnosti "Tatra" Film Corporation v réžii Jaroslava Siakeľa v roku 1921. "Od jeho premiéry, ktorá sa konala 1. decembra 1921 v Atlantic Theatre v Chicagu, odvodzujeme tohtoročnú storočnicu slovenskej kinematografie," pripomína Nôtová. Dodáva, že dodnes sa zachovala len americká verzia filmu, ktorú v roku 1975 zrekonštruoval filmový historik Ivan Rumanovský: "Vtedy bol nemý Jánošík prvýkrát ozvučený hudobným skladateľom Jozefom Malovcom."

Pri príležitosti storočnice filmu vzniklo viacero nových hudobných sprievodov, autorom jedného z nich je gitarista a skladateľ David Kollar. "Keď som prijal ponuku skomponovať novú hudbu k filmu, vedel som, že sa musím vyrovnať nielen s príbehom predvádzaným filmovými obrazmi, ale aj s predchádzajúcim hudobným sprievodom," vysvetľuje Kollar, ktorý svoju hudobnú verziu Jánošíka prvýkrát prezentoval na tohtoročnom Art Film Fest Košice.

"Od začiatku som vedel, že sa nemôžem vydať cestou prvoplánového využívania ľudovej hudby, fujár či gájd, pretože po tejto ceste by som sa dostal do slepej uličky. Na film sa pozerám očami súčasníka, to znamená, že ho vnímam cez prizmu filmov, ktoré som videl, páčia sa mi a väčšina z nich bola nakrútená po roku 1921," poznamenal autor, ktorý vo svojom diele využíva napríklad fragmenty Cikkerovej alebo Zeljenkovej hudby a dopĺňa ich vlastnou hudbou a rôznymi zvukmi.

Kollar vo svojej tvorbe využíva podnety z oblasti rockovej, džezovej a klasickej hudby. Jeho kompozície možno považovať za originálne hudobné koláže. Na bratislavskej projekcii s ním naživo vystúpia parížsky džezový trubkár Erik Truffaz a hudobný producent a prieskumník Tomáš Mutina.