Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Kultúra

V uliciach Bratislavy je viac Talianska a talianskych filmov

Ilustračné foto. Foto: TASR - Martin Baumann

Výstava podáva svedectvo o novom spôsobe filmovej produkcie.

Bratislava 23. februára (TASR) - Kedysi sa talianske filmy nakrúcali výlučne v ateliéroch, filmárov do ulíc a na námestia "vyhnal" po druhej svetovej vojne neorealizmus. Talianska kinematografia tak vstúpila do novej éry. Na tento historický míľnik nadväzuje od utorka v bratislavských uliciach výstava "Taliansko - krajina, film, fotografia", ktorú tvorí 50 fotografií na citylightoch na zastávkach MHD.

"Vďaka unikátnym filmovým záberom môžu Bratislavčania 'stretnúť' svoje obľúbené herecké hviezdy - Claudiu Cardinale, Giuliettu Masinu, Vittoria de Sicu, Micheleho Placida či Pierfrancesca Favina a na chvíľku sa preniesť do rôznych kútov Talianska," informovala TASR PR manažérka Zuzana Golianová.

Pred rokom spestrila ulice Bratislavy a Košíc výstava fotografií Paula Ronalda s názvom Osem a pol Federica Felliniho. "Vzhľadom na zložitú a pretrvávajúcu epidemickú situáciu prinášame v tomto období ďalšiu výstavu, ktorá sa zrodila zo spolupráce s Centro Cinema v Cesene. Mimoriadna výstava v uliciach nášho mesta podáva svedectvo o kvalite talianskej kinematografie, jedinečnosti talianskeho prostredia a talente filmových fotografov," uviedol za organizátorov Marco Gerbi z Talianskeho kultúrneho inštitútu v Bratislave, ktorý v nadväznosti na výstavu prinesie od 4. do 9. marca tri talianske filmy prostredníctvom platformy Kino-doma.sk.

Po druhej svetovej vojne, na podnet neorealizmu, taliansky film vyšiel do ulíc a námestí celého polostrova. Nová metóda sa čoskoro rozšírila medzi režisérmi komédií, drám, ľudových aj autorských filmov a ovplyvnila film na celé desaťročia. Výstava podáva svedectvo o novom spôsobe filmovej produkcie. Zameriava sa na dokumentáciu rôznych lokalít, ktoré si vybrali filmové štáby pre svoje snímky a poukazuje na prácu niekoľkých generácií filmových fotografov. Obsahuje 50 fotografií z obdobia rokov 1943 (L. Visconti – Posadnutosť) až 2019 (M. Bellocchio – Prvý zradca) a pokrýva takmer celé územie Talianska od Valle d'Aosta až po Sicíliu.