Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 16. jún 2024Meniny má Blanka a Bianka
< sekcia Kultúra

Výstava Rodinné mytológie Kepkovcov predstaví aj rôznorodé perspektívy

Ilustračná fotografia. Foto: TERAZ.sk

Najmladšia spomedzi trojice, Ingrid Kepková, vo svojej umeleckej tvorbe kombinuje konceptuálne a intermediálne prístupy, čo je čitateľné v jej autorských knihách a denníkových kresbách.

Rimavská Sobota 31. júla (TASR) - Mestská galéria Rimavská Sobota prostredníctvom výstavy Rodinné mytológie Kepkovcov verejnosti predstaví medzigeneračné prepojenia, rôznorodé perspektívy a umelecké vyjadrenia trojice autorov umeleckej rodiny Kepkovcov. Vernisáž sa uskutoční v piatok (4. 8.), pre verejnosť bude prístupná do 6. októbra. TASR o tom informoval kurátor výstavy Tomáš Marušiak.

Výstava Rodinné mytológie Kepkovcov je výberom príbehov, ktoré sa rozprestierajú cez tri generácie a tri svety, v ktorých pôsobili alebo pôsobia Ladislav Kepka (1931 - 1996), Juraj Kepka (1960) a Ingrid Kepková (1993). "Výstava predstavuje šesť tematických celkov, ktoré je nevyhnutné chápať oveľa voľnejšie, než len ako osobnú filozofiu. Tieto pozície si nesú ako formovací nástroj istý druh dedičného vzorca rodinnej mytológie ako súčasti niečoho väčšieho, reťazca života, ktorý sa rozprestiera cez čas," uviedol Marušiak.

Najmladšia spomedzi trojice, Ingrid Kepková, vo svojej umeleckej tvorbe kombinuje konceptuálne a intermediálne prístupy, čo je čitateľné v jej autorských knihách a denníkových kresbách. Kriticky reflektuje súčasnosť, ktorú skúma aj cestou umeleckých intervencií. "Významnú úlohu naprieč jej tvorbou zohráva hodnotový vzťah ku konceptu upcyklácie, ktorý presadzuje ako cestu k zabráneniu nadmernému plytvaniu, ale taktiež ako kontinuum premeny v prírode ako dotyku s nekonečnom," dodal kurátor výstavy.

Výtvarník Juraj Kepka je pri svojej tvorbe ovplyvnený odkazom svojho otca a spoluprácou s predstaviteľmi Slovenskej novej vlny. V sochárskej tvorbe sa zameriava na témy feminity. Tvorbu Ladislava Kepku, ktorý svoj talent rozvíjal až v dospelosti, je možné rozdeliť do dvoch skupín, pričom v oboch ostáva dominantná drevená skulptúra. Dôležitým znakom jeho tvorby je narúšanie stereotypov takzvanej tradičnej ľudovej drevorezby.

"Typický prvok, priesečník, ktorý sa odhaľuje a identifikuje neprieč tromi generáciami je motív psa. Ich pes je pôvodom Nietzscheho vlk, ktorý reprezentuje odolnosti voči konformite a zobrazuje psa ako bytosť s vlastnými životnými príbehmi. Odolnosť znamená aj prejav tvorivosti a nevôle voči zväzujúcej konformite a stereotypom," priblížil Marušiak.