Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 1. máj 2024
< sekcia Kultúra

Ján Ďuriš: S digitalizáciou sa skončí jedna éra kinematografie

Laureát ceny Zlatá kamera slovenský kameraman Ján Ďuriš počas tlačovej konferencie na 23. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest, 20. júna 2015 v Trenčianskych Tepliciach. Foto: TASR/Radovan Stoklasa

V súčasnosti spolupracuje s Jakubiskom už na šiestom dlhometrážnom filme.

Trenčianske Teplice 20. júna (TASR) – Do elitnej partie režisérov, scenáristov a kameramanov ocenených na medzinárodnom filmovom festivale Art Film Fest prestížnym ocenením Zlatá kamera vstúpil na úvod tohto ročníka festivalu v Trenčíne a Trenčianskych Tepliciach (19. – 26. 6.) slovenský kameraman a filmový pedagóg Ján Ďuriš. Dvorný kameraman režiséra Juraja Jakubiska si ocenenie prevzal počas piatkového (19. 6.) slávnostného otvorenia festivalu.

"Dúfam, že táto cena nie je pre moje vlasy, ale za filmy. Mal som šťastie na režisérov. Kameraman by mal byť v prvom rade s režisérom kamarát. Pretože je ťažké robiť s niekým, s kým si nerozumiem. Mal som šťastie, že som s Jurajom Jakubiskom natočil najviac filmov. V posledných 20 rokoch okrem hraných filmov aj nejaké dokumenty a reklamy. Juraj má veľmi vyhranený názor na prácu kamery, je to náročné, ale nakoniec ten film je vždy vizuálne veľmi atraktívny, a to je zaujímavé, lebo na tie filmy sa dá pozerať aj o desať či dvadsať rokov," povedal na dnešnej tlačovej konferencii Ďuriš.



Keď sa podľa neho skončí s nakrúcaním filmov na negatív a nastúpi digitalizácia, skončí sa jedna éra kinematografie. "To, ako sa dnes nakrúca a pod akým veľkým tlakom sú naši študenti, tak to im teda nezávidím. Samozrejme, že digitalizácia priniesla aj veľké výhody, všetko vidíte na monitore, môžete sa spoľahnúť na to, že sa to v počítači opraví. Technika sa zmenila, ale ja si myslím, že to nie je o technike, ale malo by to byť o príbehu. Niekto tvrdí, že digitálne kamery sú tak citlivé, že netreba svietiť. Nie je to pravda, lebo kameraman vládne rôznymi výrazovými prostriedkami, ale najdôležitejšie je svetlo. Podľa toho, ako vie svietiť, podľa toho je aj cenený. Svetlo je to, čím vládne len kameraman," zdôraznil čerstvý držiteľ Zlatej kamery.



Sedemdesiatročný rodák z rumunského Vukova vyštudoval pražskú FAMU, ešte predtým však rok pracoval v handlovskej bani, kde začal nakrúcať prvé metre 16-milimetrových filmov. Po ukončení štúdia na katedre kamery FAMU nastúpil v roku 1971 do Štúdia krátkych filmov v Bratislave. Jeho spolupráca s Jurajom Jakubiskom sa začala krátkym filmom Bubeník Červeného kríža v roku 1976. V súčasnosti spolupracuje s Jakubiskom už na šiestom dlhometrážnom filme. V hranom filme debutoval v roku 1976 s filmom Hra na telo režiséra Jána Zemana.



Ďurišove kameramanské umenie vo filme Nejasná správa o konci sveta ocenili na medzinárodnom filmovom festivale v Montreale cenou za kameru. V roku 1997 získal Krištáľové krídlo v kategórii divadlo a audiovizuálne umenie. Od roku 2003 pôsobí ako vedúci Ateliéru kameramanskej tvorby a fotografie VŠMU v Bratislave, o dva roky neskôr získal titul profesora.