Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 28. apríl 2024Meniny má Jarmila
< sekcia Kultúra

Martin Štrba patrí k fotografickému zoskupeniu Slovenská nová vlna

Martin Štrba Foto: wikipedia

Na konte má tri ceny Český lev, ktoré získal za filmy Anděl Exit (2000), Je třeba zabít Sekala (1997) a tiež za životopisnú drámu Hořící keř (2013) režisérky Agnieszky Holland.

Levice/Bratislava 7. decembra (TASR) – Martin Štrba je úspešný slovenský kameraman a súčasne jeden z osmičky Slovenskej novej vlny. Tú vytvorila generácia slovenských študentov pražskej Filmovej a televíznej fakulty Akadémie múzických umení (FAMU), ktorí v polovici osemdesiatych rokov výrazne vstúpili na scénu vtedajšej československej fotografie a previedli ju do rokov deväťdesiatych v 20. storočí.

Martin Štrba sa narodil 26. augusta 1961 v Leviciach. V rokoch 1976-1980 študoval fotografiu na Strednej umelecko-priemyselnej škole v Bratislave a odtiaľ prešiel priamo na pražskú FAMU, kde absolvoval katedru filmovej kamery. Kameramanskú filmografiu Martina Štrbu tvorí viac ako 50 celovečerných či televíznych filmov a dokumentárnych projektov. Pracoval na úspešných snímkach ako napríklad O rodičoch a deťoch (2007), Pokoj v duši (2009), Jánošík - Pravdivá história (2009) alebo Hořící keř (2013). Naposledy stál za kamerou českej romantickej drámy Pohádkář (2014). Bol tiež hlavným kameramanom multimediálneho projektu Zlatá šedesátá (2009), ktorý zahŕňa 26 televíznych portrétov českých a slovenských filmových osobností 60. rokov 20. storočia. Martin Štrba má za sebou spoluprácu so slovenským režisérom Martinom Šulíkom či českým filmárom Vladimírom Michálkom.

Na konte má tri ceny Český lev, ktoré získal za filmy Anděl Exit (2000), Je třeba zabít Sekala (1997) a tiež za životopisnú drámu Hořící keř (2013) režisérky Agnieszky Holland.

Začiatkom novembra 2014, dva dni po vernisáži Slovenská nová vlna - 80. roky (prebiehala v bratislavskej Kunsthalle do 30. novembra 2014), uviedli do slovenských kín dokumentárny film Martina Štrbu s názvom Vlna vs. Breh (2014). Snímka sa zameriava na skupinu fotografov, ktorú okrem Štrbu tvoria Jano Pavlík, Rudo Prekop, Vasil Stanko, Tono Stano, Miro Švolík, Kamil Varga a Peter Župník. Táto výnimočná generácia je známa tým, že do umeleckej fotografie vniesla energiu, hravosť a nespútanú imagináciu, ktorá sa v ich tvorbe spájala najmä s postupmi inscenovanej fotografie. Ich neprehliadnuteľné dielo dodnes ovplyvňuje vývoj fotografie v Česku aj na Slovensku.