Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 30. apríl 2024Meniny má Anastázia
< sekcia Kultúra

Milanová: Stratégia rozvoja kultúry bude mať nadstranícky princíp

Na snímke ministerka kultúry Natália Milanová (OĽaNO) počas neformálnych pracovných raňajok s novinármi pri príležitosti predstavenia Stratégie rozvoja kultúry a kreatívneho priemyslu Slovenskej republiky 2030. V Bratislave 21. apríla 2022. Foto: TASR - Jakub Kotian

Súčasťou veľkého koncepčného materiálu majú byť aj časti venované rozvoju miestnej a regionálnej kultúry i kultúry národnostných menšín.

Bratislava 21. apríla (TASR) - Stratégia rozvoja kultúry a kreatívneho priemyslu do roku 2030 bude založená na princípoch transparentnosti, participatívnosti a najmä nadstraníckosti. Pri predstavení koncepcie tvorby dokumentu to vo štvrtok uviedla ministerka kultúry SR Natália Milanová (OĽANO).

Šéfka kultúrneho rezortu pri rozvedení základnej filozofie zdôraznila, že pri transparentnom a participatívnom procese má vzniknúť nadstranícky materiál, s ktorým sa stotožní čo možno najväčšia časť kultúrnej obce. "Tak, aby ciele tej koncepcie ostali nemenné bez ohľadu na politickú garnitúru, ktorá bude v danom momente pri moci a bude mať v gescii aj samotný rezort,“ uviedla Milanová.

Generálny riaditeľ Inštitútu kultúrnej politiky (IKP) Matúš Bieščad zdôraznil nevyhnutnosť explicitného formulovania cieľov kultúrnych politík, ich systematické zadefinovanie na jednom mieste spolu s merateľnými ukazovateľmi, ktoré preukážu efektívnosť stratégie. "Aby sme v roku 2030 vedeli zhodnotiť, čo nám priniesla, ako sa darí udržiavať kultúrne dedičstvo, v akej miere je kultúrna participácia, aká je prístupnosť kultúry a tiež aj to, ako sú efektívne vynaložené verejné zdroje do kultúry,“ vysvetlil.

Na snímke generálny riaditeľ Inštitútu kultúrnej politiky Matúš Bieščad počas neformálnych pracovných raňajok ministerky kultúry SR Natálie Milanovej (OĽaNO) s novinármi pri príležitosti predstavenia Stratégie rozvoja kultúry a kreatívneho priemyslu Slovenskej republiky 2030. V Bratislave 21. apríla 2022.
Foto: TASR - Jakub Kotian


Gestorka tvorby stratégie Mária Beňačková Rišková upozornila, že cieľom je pripraviť spolu s kultúrnou i akademickou obcou, ostatnými rezortmi, samosprávou i zástupcami menšín dokument, ktorý bude prepojený s už existujúcimi strategickými materiálmi, ako je napríklad Agenda 2030 či plán obnovy. Informovala, že tvorcovia stratégie aktuálne pracujú s návrhmi 18 kultúrnych politík v rámci jednotlivých sektorov i prierezových oblastí. "Dôležitým míľnikom bude v polovici mája odborná konferencia o tvorbe stratégie, po ktorej sa bude pracovať na konkrétnom formulovaní strategického plánu,“ uviedla. Samotným výsledkom nemá byť len nelegislatívny materiál na rokovanie vlády, ale aj publikácia určená pre širšiu verejnosť. "V nej chceme zrozumiteľne predstaviť základné ciele a priority stratégie,“ vysvetlila Beňačková Rišková.

Na snímke gestorka tvorby stratégie Mária Beňačková Rišková počas neformálnych pracovných raňajok ministerky kultúry SR Natálie Milanovej (OĽaNO) s novinármi pri príležitosti predstavenia Stratégie rozvoja kultúry a kreatívneho priemyslu Slovenskej republiky 2030. V Bratislave 21. apríla 2022.
Foto: TASR - Jakub Kotian


Tvorbu strategického materiálu kritizuje bývalý štátny tajomník ministerstva kultúry Konrád Rigó. Člen Aliancie poukazuje na to, že prezentovaný zámer tvorby rátajúci so širokým záberom tém i participatívneho procesu si vyžiada približne rok. Na následné plnenie cieľov a zlepšovanie situácie v kultúre už preto rezortu podľa Rigóa neostane čas. "Ak chcelo mať ministerstvo výsledky, malo si vybrať dve, možno tri kritické oblasti kultúry a zamerať sa na ne prostredníctvom jasných akčných plánov, ktoré umožnia reálne konať," mieni bývalý štátny tajomník.

MK má Stratégiu rozvoja kultúry a kreatívneho priemyslu do roku 2030 predložiť na rokovanie vlády do konca aktuálneho roka. Súčasťou veľkého koncepčného materiálu majú byť aj časti venované rozvoju miestnej a regionálnej kultúry i kultúry národnostných menšín, rovnako tak oblastiam múzejníctva a knihovníctva, pri ktorých sa v minulosti vytvárali samostatné stratégie. Rezort začlenenie týchto oblastí do jedného materiálu odôvodnil možnosťou integrovane pomenovávať strategické úlohy vo všetkých kultúrnych politikách a tým aj lepším plánovaním opatrení.