Quantcast
< sekcia Kultúra

Na Bratislavskom hrade otvorili výstavu maliara Vasca Bendiniho

Snímka z otvorenia autorskej výstavy 100 (k)rokov Vasca Bendiniho v Bratislave 23. júna 2022. Foto: TASR - Dano Veselský

Kurátorom výstavy je Simone Frittelli. Podľa neho je výstava uceleným portrétom Vasca Bendiniho, ktorý sa vo svojej výtvarnej tvorbe úplne obnažil, aby našiel cestu, ako sa vyrovnať so sebou samým.

Bratislava 24. júna (TASR) - Na Bratislavskom hrade otvorili výstavu maliara Vasca Bendiniho Sto (k)rokov, ktorá je záverečným podujatím 15. ročníka festivalu talianskej kultúry Dolce Vitaj. Názov výstavy odkazuje na 100. výročie nerodenia Bendiniho (1922 - 2015), rodáka z Bologne, ktorý patril v 40. rokoch minulého storočia medzi priekopníkov umeleckého smeru informel v Taliansku.

"Nikdy neprestal skúmať vlastnú identitu a korene. Odpoveď našiel v samotnom akte tvorby, pri ktorej sa odpútal od akýchkoľvek ikonografických náznakov a premietol ju do vírov farieb, nezreteľných lomov či prekvapivých kaskád svetla," hovorí Alessandra Sanniti, riaditeľka Talianskeho kultúrneho inštitútu v Bratislave. Dodáva, že slovenské publikum má príležitosť zoznámiť sa s Benediniho tvorbou v rámci jedinej zahraničnej výstavy, ktorá sa koná krátko po retrospektívnej výstave v Národnej galérii moderného a súčasného umenia v Ríme a súbežne s dvoma autorskými výstavami v Benátkach a Verone.

Kurátorom výstavy je Simone Frittelli. Podľa neho je výstava uceleným portrétom Vasca Bendiniho, ktorý sa vo svojej výtvarnej tvorbe úplne obnažil, aby našiel cestu, ako sa vyrovnať so sebou samým. "Na jednej strane rezignovaný, na druhej plný vzdoru, pretvára do obrazov svoje sny, úvahy, pocity," uvádza kurátor.

Snímka z otvorenia autorskej výstavy 100 (k)rokov Vasca Bendiniho v Bratislave 23. júna 2022.
Foto: TASR - Dano Veselský


"Vasco Bendini nám prináša oboje, lásku aj bolesť. On sám bol plachý človek, od 50. rokov žil v izolácii, už vtedy ho však niektorí významní kritici označovali za jedného z najväčších talianskych umelcov druhej polovice 20. storočia," píše v príhovore do katalógu k výstave Carlo Frittelli, riaditeľ galérie Frittelli arte contemporanea, ktorá obrazy zapožičala.

Podľa kurátora výstavy sa téma spomienky neustále vracia v názvoch Bendiniho diel s odkazmi na konkrétne dátumy. "Tie umocňujú priam denníkový charakter jeho posledných cyklov. Ide však o existenciálny denník, vyhýbajúci sa akejkoľvek príbehovosti. Figúry vystupujúce z jeho obrazov evokujú výlučne materiál, z ktorého vzišli, a tým sa podobajú nielen snom, ale aj procesu vzniku reálneho, biologického života," vysvetľuje Simone Frittelli.

Výstava potrvá do 4. decembra.