< sekcia Kultúra

Na kinopremiéru filmu bratov Dardennovcov si musia diváci počkať

Ilustračné foto. Foto: Filmový kabinet - Fcaebook

Belgický tínedžer, ktorý navonok pôsobí ako dokonalý stroj ovládaný doktrínou čistého islamu, plánuje sprisahanie.

Bratislava 27. marca (TASR) – Do slovenskej kinodistribúcie mal v závere marca vstúpiť film Mladý Ahmed od belgickej režisérskej dvojice Jeana-Pierra a Luca Dardennovcov. Na premiéru novinky držiteľov Zlatej palmy z Cannes za tituly Rosetta (1999) a Dieťa (2005) si však pre pandémiu nového koronavírusu, ktorá zatvoril kiná, budú musieť diváci ešte počkať.

Bratia Dardennovci, tvorcovia úspešných artových, festivalových filmov ako Syn (2002) alebo Mlčanie Lorny (2008), sa v aktuálnej snímke Mladý Ahmed zaoberajú náboženskou témou - extrémistickým vyznávaním Koránu. Príbeh zasadený do súčasného Belgicka zachytáva vnútorný boj 13-ročného Ahmeda, ktorý sa musí rozhodnúť medzi ideálom čistoty islamského imána a životnými pokušeniami.

Belgický tínedžer, ktorý navonok pôsobí ako dokonalý stroj ovládaný doktrínou čistého islamu, plánuje sprisahanie. Niekoľkokrát denne sa pravidelne modlí, nespráva sa ako normálny tínedžer, svoj čas venuje viere a trávi ho s miestnym bigotným imánom, aby mu pomáhal s modlitbami a rituálmi.

Uzatvára sa do ideologickej ulity. Život v liberálnej belgickej spoločnosti sa pre neho mení na sled odmietania a nenávisti, ktoré si projektuje predovšetkým do osoby priateľskej a otvorenej učiteľky. Fanatická viera dovedie Ahmeda až ku krajnému činu. Rozkol vyvrcholí pokusom o vraždu učiteľky. Chlapec v pubertálnom veku strávi nejaký čas v nápravnom zariadení, následne ho pošlú na rodinnú farmu, aby sa upokojil a psychicky sa dal dokopy.

V úlohe mladého Ahmeda, radikálneho extrémistu, ktorý nepozná hranice, sa predstaví debutujúci herec Idir Ben Addi.

Bratia Dardennovci, majstri sociálneho realizmu, vo svojom novom filme skúmajú, ako hlboko pod nánosom náboženskej doktríny sa ukrýva ľudskosť a čo môže zvrátiť náboženský fanatizmus – výchova, sociálna otvorenosť alebo prvá láska.

Jean-Pierre (1951) a Luc (1954) Dardennovci patria k najvýznamnejším zástupcom filmového realizmu. Už svojimi ranými filmami v 90. rokoch definovali jeho novú podobu – nezúčastnené, pritom hlboko empatické pozorovanie reality, civilnú psychológiu, dynamické snímanie, záujem o postavy, ktoré húževnato čelia hraničnej životnej situácii.