Odborníci ho označujú za tenoristu 21. storočia pre krásu jeho hlasu, ale aj spôsob sprístupňovania operných opusov súčasnému divákovi.
Autor TASR
Bratislava 17. septembra (TASR) – Slávny tenorista José Cura sa vracia na javisko našej prvej opernej scény. Už v piatok 18. septembra otvorí novú sezónu súbor opery inscenáciou Komedianti, kde sa v úlohe Cania predstaví hosťujúci José Cura. Bude to už jeho štvrté účinkovanie v Opere SND.
Odborníci ho označujú za tenoristu 21. storočia pre krásu jeho hlasu, ale aj spôsob sprístupňovania operných opusov súčasnému divákovi. Je presvedčený, že už nestačí postaviť sa na scénu a vynikajúco interpretovať dané dielo, hudba musí mať dušu a stvárnenie postavy emóciu, drámu... "Ináč môžete ostať doma a vypočuť si kvalitnú nahrávku," hovorí umelec.
K menu José Cura často priraďujú znalci opery prívlastok renesančný. Je všestrannou osobnosťou, venuje sa totiž aj komponovaniu, dirigovaniu, réžii, scénografii, mladým umelcom a jeho koníčkom je fotografovanie. Vo všetkých sférach tvorby je úspešný. Získal celosvetové uznanie vďaka emocionálne silným a originálnym interpretáciám operných postáv a nekonvenčným a inovatívnym koncertným vystúpeniam. Charizmatický umelec srší energiou, ktorú prenáša na divákov a poslucháčov. Nádherný tenor a jeho atletická postava ovládla operné scény a koncertné pódiá sveta. Komplexný hudobník, dnes jeden z najžiadanejších tenoristov sveta, sa do povedomia dostal v roku 1994 víťazstvom v Domingovej súťaži Operalia.
Do Bratislavy pricestoval José Cura v utorok (15.9.) z Číny, kde absolvoval vystúpenia. Hneď popoludní mal na javisku opery aj skúšku Komediantov. "Canio, to sme my všetci, Caniovský syndróm je v živote veľmi bežný. V tomto diele nie je hlavnou témou láska a žiarlivosť, je to skôr o vnímaní toho, čo v skutočnosti sme a nie to, čo predstierame, že chceme byť. Najdôležitejšou v Komediantoch nie je tá prvá ária, ktorá je najznámejšia, ale práve tá druhá, v ktorej hovorí: pozrite sa na mňa, ja nie som maska, ja som to, čo je za maskou," uviedol na stretnutí s médiami k postave Cania v opere Komedianti hosťujúci José Cura.
"Moje emócie sú veľmi jednoduché, cítim sa tu na javisku veľmi pohodlne, mám veľmi príjemné publikum, kolegovia, s ktorými s spolupracujem, sú veľmi silný tím a vytvoria veľmi silný tím za krátky čas, ktorý tu môžem stráviť. Mám prijemný pocit a dúfam, že si ho ešte vylepším v neskorších účinkovaniach," povedal pre TASR Cura.
Odborníci ho označujú za tenoristu 21. storočia pre krásu jeho hlasu, ale aj spôsob sprístupňovania operných opusov súčasnému divákovi. Je presvedčený, že už nestačí postaviť sa na scénu a vynikajúco interpretovať dané dielo, hudba musí mať dušu a stvárnenie postavy emóciu, drámu... "Ináč môžete ostať doma a vypočuť si kvalitnú nahrávku," hovorí umelec.
José Cura o opere Komedianti
K menu José Cura často priraďujú znalci opery prívlastok renesančný. Je všestrannou osobnosťou, venuje sa totiž aj komponovaniu, dirigovaniu, réžii, scénografii, mladým umelcom a jeho koníčkom je fotografovanie. Vo všetkých sférach tvorby je úspešný. Získal celosvetové uznanie vďaka emocionálne silným a originálnym interpretáciám operných postáv a nekonvenčným a inovatívnym koncertným vystúpeniam. Charizmatický umelec srší energiou, ktorú prenáša na divákov a poslucháčov. Nádherný tenor a jeho atletická postava ovládla operné scény a koncertné pódiá sveta. Komplexný hudobník, dnes jeden z najžiadanejších tenoristov sveta, sa do povedomia dostal v roku 1994 víťazstvom v Domingovej súťaži Operalia.
J.Cura: O zmysle a pôsobení na diváka v opere Komedianti
Do Bratislavy pricestoval José Cura v utorok (15.9.) z Číny, kde absolvoval vystúpenia. Hneď popoludní mal na javisku opery aj skúšku Komediantov. "Canio, to sme my všetci, Caniovský syndróm je v živote veľmi bežný. V tomto diele nie je hlavnou témou láska a žiarlivosť, je to skôr o vnímaní toho, čo v skutočnosti sme a nie to, čo predstierame, že chceme byť. Najdôležitejšou v Komediantoch nie je tá prvá ária, ktorá je najznámejšia, ale práve tá druhá, v ktorej hovorí: pozrite sa na mňa, ja nie som maska, ja som to, čo je za maskou," uviedol na stretnutí s médiami k postave Cania v opere Komedianti hosťujúci José Cura.
J.Cura: Vždy keď sem prídem vystupovať musím "zabiť" jednu sopranistku
"Moje emócie sú veľmi jednoduché, cítim sa tu na javisku veľmi pohodlne, mám veľmi príjemné publikum, kolegovia, s ktorými s spolupracujem, sú veľmi silný tím a vytvoria veľmi silný tím za krátky čas, ktorý tu môžem stráviť. Mám prijemný pocit a dúfam, že si ho ešte vylepším v neskorších účinkovaniach," povedal pre TASR Cura.
Rodák z argentínskeho Rosária, tenorista José Cura (*5.12.1962), začínal s gitarou, vyštudoval však odbor dirigovanie a kompozícia. Ako spevák sa prejavil až neskôr, dnes je známy charakteristickou intonáciou úloh v talianskych a francúzskych operách, ako aj nekonvenčnými koncertnými vystúpeniami po celom svete. Bol prvým interpretom, ktorý súčasne spieval i dirigoval, a to koncerty i nahrávky, a je súčasne prvým, ktorý spojil vokálny prejav a symfonickú tvorbu v koncertnom podujatí. Je držiteľom viacerých ocenení, napríklad sa stal najlepším umelcom roka v Španielsku (2001) a Taliansku (2003). Do dejín opery sa zapísal, keď vo februári 2003 v hamburskej Opere dirigoval Sedliacku česť, aby po prestávke vystúpil na javisko v úlohe Cania v Leoncavallových Komediantoch. Ohlasy u publika aj kritiky si získal za réžiu Saint-Saënsovej opery Samson a Dalila, ktorá otvárala v roku 2010 novú sezónu v nemeckom Karlsruhe. Pri prvej návšteve Slovenska bol 5. marca 2011 hosťom Krištáľového plesu v Slovenskom národnom divadle. Na dosky Opery SND sa vrátil aj 11. februára a 2. marca 2012 opäť ako hosť v opere Otello.