Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Kultúra

P. Dubecký: Na slovenské filmy sa začalo chodiť

Na snímke generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu (SFÚ) Peter Dubecký počas výročnej tlačovej konferencie 26. februára 2020 v Bratislave. Foto: TASR - Martin Baumann

Plusový výsledok hospodárenia sa inštitúcii podarilo opakovane docieliť prekročením plánu tržieb a realizáciou úsporných opatrení.

Bratislava 26. februára (TASR) - Slovenský filmový ústav (SFÚ) dosiahol v roku 2019 zlepšený hospodársky výsledok v sume 19.588,24 eura. "Plusový hospodársky výsledok sa nám darilo zaznamenať niekoľko rokov za sebou," podčiarkol v stredu na výročnej tlačovej konferencii Peter Dubecký, generálny riaditeľ SFÚ, ktorého celkové náklady boli vlani 6.358.100,83 eura a výnosy sa vyšplhali na 6.377.689,07 eura.

Plusový výsledok hospodárenia sa inštitúcii podarilo opakovane docieliť prekročením plánu tržieb a realizáciou úsporných opatrení, pričom vlastné výnosy pochádzajú najmä zo zhodnocovania práv výrobcu k slovenským filmom a zo vstupného z premietaní Kina Lumiére. Jeho celková návštevnosť sa vlani vyšplhala na rekordných 120.066 divákov. "Európske filmy si prišlo pozrieť 90.980 divákov, čo predstavuje 76 percent, z nich 28.713 videlo slovenské filmy," konštatoval Dubecký s tým, že najnavštevovanejšími slovenskými titulmi boli snímky Nech je svetlo, Ostrým nožom, Trhlina, Sklenená izba a Loli paradička. Celkovo sa v Kine Lumiére uskutočnilo 3970 predstavení, úspešne prebiehal vzdelávací cyklus Filmový kabinet a Filmový kabinet deťom, pokračoval tiež cyklus Music & Film, ktorý vlani privítal desaťtisíceho diváka. Bratislavské kino bolo vlani aj miestom svetovej premiéry 7,5-hodinového indického dokumentárneho eposu o československej novej vlne CzechMate - Hľadanie Jiřího Menzla.



Tituly SFÚ mohli diváci sledovať aj na obrazovkách slovenských a českých televízií. V roku 2019 nadobudli účinnosť licenčné zmluvy na televízne šírenie audiovizuálnych diel k 97 celovečerným filmom, najsledovanejšími boli tradične rozprávkové tituly.

Dubecký ďalej pripomenul, že SFÚ pripravil aktualizáciu komplexného Projektu systematickej obnovy audiovizuálneho dedičstva SR na roky 2019 - 2021, ktorý vláda schválila s výhľadom do roku 2033. V minulom roku prešlo procesom kompletnej obnovy 13 dlhometrážnych hraných filmov a 38 krátkometrážnych a stredometrážnych dokumentov. Kompletnou odbornou kontrolou a ošetrením prešlo 104.556 metrov filmových materiálov. Ukončilo sa tiež spracovávanie osobného fondu zakladateľa filmového archívu Ivana Rumanovského. Čoraz väčšiemu záujmu odbornej i laickej verejnosti sa teší Projekt informačného systému audiovizuálneho dedičstva SK Cinema, vlani dosiahol takmer 600.000 záznamov.



Filmy zo zbierok SFÚ sa premietali na významných podujatiach doma i v zahraničí, inštitúcia vlani opäť zastrešila účasť slovenskej kinematografie na festivaloch v Berlíne, Cannes i Karlových Varoch. "Dôležitá bola aj slovenská účasť na festivaloch krátkych a animovaných filmov - Clermont-Ferrand a Annecy," poznamenal Dubecký s tým, že s odozvou sa stretol aj film Petra Solana Prípad Barnabáš Kos (1964), ktorý uviedli v National Gallery of Art vo Washingtone. Vlani sa SFÚ podieľal celkovo na 118 podujatiach v 43 krajinách v zahraničí a na 19 podujatiach na Slovensku: "Bolo uvedených 126 dlhometrážnych, 150 krátkometrážnych slovenských filmov a dostali sme sa aj na teritóriá, kde sme v minulosti zastúpenie nemali - Taiwan, Kirgizsko či USA."

Dubecký ďalej informoval o edičnej činnosti SFÚ, okrem iných vyzdvihol publikáciu Pavel Branko. V znamení filmu a jazyka, 2DVD Slovenský dokumentárny film 60 či druhé rozšírené vydanie knihy Naše filmové storočie.

"Sme stabilizovanou inštitúciou, ktorá vykonáva široké spektrum nezastupiteľných činností v oblasti audiovizuálnej kultúry na Slovensku a ktorá má vytvorené základné predpoklady na ďalší rozvoj," zhodnotil Dubecký. Podľa neho bol minulý rok bol pre slovenskú kinematografiu vôbec veľmi úspešný a "na slovenské filmy sa začalo chodiť": "Znova sa zopakoval rok 2017, keď sme mali návštevnosť cez milión divákov na slovenské filmy. Prispeli k tomu Trhlina, Šťastný nový rok a Loli paradička, ktoré sa dostali aj do prvej desiatky najnavštevovanejších slovenských filmov za obdobie rokov 1993 - 2019."