< sekcia Kultúra

PRIESKUM: Väčšina Slovákov nenavštívila toto leto žiadne múzeum

Na snímke Slovenské národné múzeum v Bratislave, foto z archívu. Foto: TASR - Jaroslav Novák

Z prieskumu agentúry Focus pre Slovenské národné múzeum vyplynulo aj to, že SNM má najvyššiu poznateľnosť v rámci múzeí na Slovensku.

Bratislava 15. októbra (TASR) - Slovenské národné múzeum (SNM) má zo všetkých múzeí pôsobiacich na Slovensku najvyššiu poznateľnosť. Vyplýva to zo septembrového prieskumu agentúry Focus pre SNM na vzorke 1002 respondentov. TASR o tom informovala Zuzana Vášáryová zo SNM.

Väčšina respondentov (82 percent) spontánne menovala aspoň jedno múzeum na Slovensku. Najčastejšie išlo o Slovenské národné múzeum (23 percent) a Múzeum SNP Banská Bystrica (19 percent). Viac ako desatina oslovených si tiež spomenula na jednotlivé múzeá SNM (bez spomenutia ich prepojenia k SNM - 13 percent) a tiež na Slovenské technické múzeum (12 percent). Na piatom mieste sa umiestnilo Slovenské banské múzeum (7 percent). Až 18 percent obyvateľov si nevedelo spomenúť na žiadne múzeum či múzeá na Slovensku.

„Výsledok prieskumu nám poukázal na výzvu, na ktorej musíme aj naďalej pracovať – a to ešte výraznejšie prehlbovať vzťah medzi SNM a špecializovanými múzeami, špeciálne pri Spišskom hrade či Bojnickom zámku, ktoré sú medzi Slovákmi populárne, ale tí ich registrujú viac ako hrady a zámky než ako múzeá,“ komentoval výsledky prieskumu generálny riaditeľ SNM Branislav Panis.

V prieskume sa zároveň obyvateľov Slovenska pýtali, ktoré slovenské múzeum alebo múzeá navštívili počas tohtoročného leta. Až 84 percent respondentov nenavštívilo toto leto žiadne múzeum, respektíve si na návštevu žiadneho slovenského múzea nespomenulo. Najčastejšie navštevovanými múzeami na Slovensku z opýtaných, ktorí do múzeí zavítali, boli počas leta jednotlivé múzeá SNM (bez spomenutia spojitosti so SNM). Spontánne ich uviedla pätina oslovených (20 percent) a ďalšie štyri percentá menovali SNM. Menej ako desatina navštívila Slovenské technické múzeum (6 percent) či Múzeum SNP (6 percent).

„Návštevnosť bola iste o niečo vyššia, pretože naši návštevníci často netušia, že na hrade či zámku sa vlastne stávajú aj návštevníkmi múzea. Na druhej strane, percento ľudí, ktorí žiadne múzeum počas leta nenavštívili, zostane aj po prípadnom očistení od návštevníkov hradov a zámkov vysoké,“ skonštatoval Panis. Výzvou podľa neho zostáva priblížiť aktivity slovenských múzeí čoraz väčšej vzorke populácie, a tým zvýšiť aj ich poznateľnosť.

Prieskum realizovali od 1. do 7. septembra.