Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 21. december 2025Meniny má Bohdan
< sekcia Kultúra

R. Tamáš: J. Strauss komponoval to, čomu dnes hovoríme pop music

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Strauss bol podľa jeho slov zaujímavý aj tým, že mal veľmi premenlivý rytmus.

Bratislava 3. júna (TASR) - Dvojsté výročie narodenia rakúskeho hudobného skladateľa Johanna Straussa si v utorok pripomenie Rakúske kultúrne fórum v Bratislave Večerom operetných melódií. V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca sa na koncerte s podtitulom Straussovské valčíkové bláznovstvo predstavia sopranistka Paulína Ovádková a tenorista Richard Tamáš v sprievode klaviristiek Anikó Patkoló a Niny Violetty Aichner.

„Takmer celý program bude venovaný výlučne tvorbe Johanna Straussa,“ uviedol pre TASR Tamáš, rodák z Bratislavy, pôsobiaci v Rakúsku. Priblížil, že na koncerte zaznie viacero mimoriadne známych diel „kráľa viedenských valčíkov“, nebude chýbať slávne dielo Netopier, najhranejšia rakúska opereta a dodnes kmeňové dielo svetovej operetnej tvorby pravidelne sa objavujúce aj na operných javiskách. „Veľa vecí je aj novo naštudovaných pri príležitosti dnešného koncertu a 200. výročia narodenia Johanna Straussa,“ poznamenal Tamáš.

„Strauss bol výnimočný práve tým, že komponoval na tú dobu to, čomu dnes hovoríme pop music. V 19. a začiatkom 20. storočia písal melódie a zhudobňoval nápevy, ktoré si ľudia bežne spievajú, boli ľahko zapamätateľné, mimoriadne ľubozvučné,“ vysvetlil Tamáš. Strauss bol podľa jeho slov zaujímavý aj tým, že mal veľmi premenlivý rytmus. „Bola to už v tom období absolútna populárna hudba, dnes je to opereta,“ podčiarkol oceňovaný tenorista, ktorý sa v rakúskom Grazi venuje hlavne interpretácii barokovej hudby. „Pre mňa je opereta tak trošku úlet do iného sveta,“ priznal Tamáš, ktorý našiel uplatnenie u našich juhozápadných susedov, kde spieva aj sakrálnu hudbu, s rôznymi orchestrami interpretuje početné Mozartove či Haydnove omše a oratóriá.