Quantcast
< sekcia Kultúra

SKD Martin uvedie v Národnom dome premiéru inscenácie Leonce a Lena

Na archívnej snímke z 10. júna 2016 budova Slovenského komorného divadla v Martine. Foto: TASR - Erika Ďurčová

Režisér Šimon Spišák podotkol, že hra Leonce a Lena vznikla vo svojej dobe ako veľmi nadčasový text štruktúrou aj posolstvom.

Martin 31. marca (TASR) – Slovenské komorné divadlo (SKD) Martin uvedie v piatok (1. 4.) v Národnom dome premiéru inscenácie Georga Büchnera Leonce a Lena v réžii Šimona Spišáka.

Spišák sa podľa martinského divadla profiluje ako režisér nepravidelnej dramaturgie, priaznivec tvorivej anarchie a ironický komentátor doby. "Bez ohľadu na to, kde a s kým práve pracuje. Leonce a Lena, Büchnerova rozprávka pre dospelých, je výborným iniciačným titulom pre jeho spoluprácu so SKD Martin. Zdanlivo ´klasický titul´ má ambíciu stať sa otvoreným hracím poľom pre slobodný dialóg režiséra a herecký súbor," povedal riaditeľ SKD Martin Tibor Kubička.

Režisér podotkol, že hra Leonce a Lena vznikla vo svojej dobe ako veľmi nadčasový text štruktúrou aj posolstvom. "Pre diváka by z toho malo vzísť, že osud sveta sa týka rovnako každého z nás. Ak už si nahovárame, že žijeme v najlepších časoch, kde funguje demokracia, moc máme v podstate v rukách my. A teraz čo s tým? Chceme si nahovárať, že to tak je dobré? Vieme s tým niečo robiť z pozície ľudí, ktorí majú šancu niečo ovplyvňovať? Toto je dôležitá informácia pre diváka," priblížil Spišák.

Postavu Leny stvárňuje Zuzana Rohoňová. "Vždy som chcela spolupracovať so Šimonom Spišákom a bolo to pre mňa niečo úplne nové, také pankáčske skúšobné obdobie. Šimon nám dával veľkú voľnosť. Niekedy som mala pocit, že mám 250 otázok. Ale on sám o tom hovoril a nemusela som mu položiť otázku, pretože už na ňu odpovedal. Spolupráca s režisérom a jeho tímom nás vyviedla všetkých z akejsi komfortnej zóny, a to je na tom to dobré," skonštatovala Rohoňová.

Skúšobný proces bol netradičný aj pre Mateja Babeja, ktorý stvárňuje Leoncea. "Napríklad, čítaciu skúšku sme mali iba jednu a všetko sme potom riešili v priestore. Mne sa páči taký spôsob práce, sloboda, čo je za tým. Nič nie je od začiatku pevné a všetko môže byť úplne inak. Aj výklad scén sa mení podľa toho, čo do toho prinášajú tvorcovia a ľudia, ktorí na javisku skúšajú," priblížil Babej.

Inscenáciu Leonce a Lena z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.