Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Kultúra

Hosťujúci Eifman Ballet uvedie premiéru tanečnej inscenácie Up & Down

Slovenské národné divadlo v Bratislave Foto: Nikola Kokiová

Slávny súbor zo Sankt Petersburgu si po domácej zvolil ešte dve premiéry v Paríži a Bratislave.

Bratislava 12. februára (TASR) - Slovenské národné divadlo sa opäť stáva dejiskom tanečnej udalosti roka, keď legendárny súbor Eifman Ballet z mesta bielych nocí uvedie v sobotu 14. februára v novej budove premiéru novej baletnej kompozície s názvom Up & Down. Slávny súbor zo Sankt Petersburgu si po domácej zvolil ešte dve premiéry v Paríži a Bratislave.

Skvelého Borisa Eifmana tematicky na novú baletnú inscenáciu Up & Down inšpiroval román Scotta Fitzgeralda Nežná je noc. Hudbu vybral z diel Georgea Gershwina, Franza Schuberta a Albana Berga, ktoré zaznejú v hudobnej produkcii slovenského skladateľa Rudolfa Pepuchu. „Môj nový balet je tragickou a zároveň oslňujúcou kronikou duchovnej skazy človeka. Je to príbeh o tom, ako sa končí večná túžba po šťastí. Nádherný a bezstarostný život sa zmení na nočnú moru. Dúfam, že nový balet prekvapí divákov a  náš súbor sa predstaví z nečakanej strany,“ hovorí o novej inscenácii Boris Eifman.

Účinkovanie elitného tanečného súboru Eifman Ballet sprevádzal minulý rok v októbri v Bratislave mimoriadny záujem divákov, obidve predstavenia tanečného večera Rodin boli beznádejne vypredané. Nemenej strhujúci bude aj titul Up & Down, ktorý má podľa jeho autora predpoklady prelomového diela.

„Oslobodil som sa od konkrétnej techniky, snažím sa však vyjadriť všetko to, čo môže tlmočiť ľudské telo. Je to veľmi jemný nástroj, možnosti tela sú unikátne a zaslúžia si, aby sa rozvíjali. Nejde len o techniku. Ponárame sa do hlbín psychiky a to sa dá vyjadriť len novým spôsobom tanca, nie klasikou, ani neoklasikou, lebo tieto techniky s psychológiou nepracujú. Myslím si, že sme našli symbiózu medzi tradičnou ruskou baletnou kultúrou 19. a 20. storočia a všetkými výdobytkami súčasnej svetovej choreografie. Tanec je jazykom budúcnosti a svetovej integrácie,“ povedal na margo novej inscenácie Boris Eifman.

„Uviedli sme predstavenie v Paríži, v Petersburgu, úspech bol ohromný. Môžem povedať, že týmto predstavením som si splnil svoj sen realizovať na scéne psychoanalýzu, vnútorný svet a zmaterializovať ho v pohyboch,“ doplnil na dnešnom večernom stretnutí s médiami Eifman.

Boris Eifman (1946) sa narodil v sibírskej časti Ruska, vyštudoval konzervatórium v Leningrade. V roku 1977 bol menovaný za šéfa Leningradského baletného súboru, dnes Eifman Balletu. Medzi jeho dielami nachádzame tituly ako Don Juan a Moliére, Don Quijotte alebo Fantázie blázna, Majster a Margarétka, Karamazovovci, Onegin, Červená Giselle, Rekviem, Anna Karenina, Rodin. Je známy svojimi spracovaniami veľkých literárnych diel, ktoré sú psychologickými sondami do temných zákutí duše.

Koncepcia nového baletu bola na vtedajšiu dobu viac než inovatívna, od svojho počiatku bol koncipovaný a budovaný ako experimentálne laboratórium, baletné divadlo pre jedného choreografa. Na prelome 70. a 80. Rokov si Eifmanovo divadlo formovalo svoj vlastný individuálny prístup k tvorbe repertoáru. Na programe sa začalo objavovať čoraz viac nových baletov, ktorým ako námet slúžila svetová klasická literatúra. V roku 2011 sa začalo dôležité obdobie v živote súboru, keď bola otvorená Tanečná akadémia Borisa Eifmana. Vybudovanie originálneho baletného repertoáru moderného Ruska, založené na bohatých tradíciách ruského psychologického divadla, sú jednou z priorít umeleckej misie Borisa Eifmana a jeho baletného súboru.