Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Kultúra

Činohra SND uvedie premiéru inscenácie Karamazovovci

Fiodor Michajlovič Dostojevskij Foto: Reprodukcia TASR

Režisérom inscenácie je Roman Polák.

Bratislava 11. apríla (TASR) – Činohra Slovenského národného divadla (SND) uvedie v sobotu 13. apríla premiéru dramatizácie románu Fiodora Michajloviča Dostojevského Bratia Karamazovovci. Režisérom inscenácie je Roman Polák, dramaturgmi Darina Abrahámová a Daniel Majling, scénu navrhol Pavel Borák, kostýmy Peter Čanecký, pohybovú spoluprácu realizovala Stanislava Vlčeková. Román preložil Ján Ferenčík, dramatizácie sa ujali Roman Polák a Daniel Majling. V jednotlivých postavách účinkujú Dušan Jamrich, Milan Ondrík, Tomáš Maštalír, Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Zuzana Fialová, Táňa Pauhofová, Jana Oľhová, Ján Koleník, František Kovár, Anna Javorková, Szidi Tobias, Vladimír Obšil, Ján Gallovič, Štefan Bučko, ako hostia Ivan Romančík, Oldo Hlaváček, Erika Havasiová, Danica Matušová a ďalší umelci.

Dramatizácia románu Fiodora Michajloviča Dostojevského Bratia Karamazovovci je pokračovaním dramaturgickej línie veľkých prozaických opusov inscenovaných na javisku Činohry SND (naposledy Anna Kareninová). Vo veľkom epickom príbehu Dostojevskij rôznou optikou, skrz jednotlivé postavy, nazerá na morálne postoje a psychologické problémy človeka. Je to epos, v ktorom autor sám bilancuje vlastné životné názory sociálne, filozofické i duchovné, s magickou a provokatívnou hĺbkou sa donekonečna pýta: veriť či neveriť? A geniálne skúma dôsledky odpovedí na túto nadčasovú, existenciálne zásadnú otázku.

Súrodenci Dimitrij, Ivan, Aľjoša a ich nevlastný brat Smerďakov rozohrávajú veľkú vzťahovú kombinatoriku. Vzťahy jednotlivých bratov k hrubému a zhýralému otcovi Fiodorovi Pavlovičovi Karamazovovi sú určujúce, definuje ich nielen generačná priepasť a dedičná genetika, ale aj láska či posadnutosť k tej istej žene, či vzájomná nenávisť pre dedičstvo. Spletité mužsko-ženské variácie a premeny vzťahov nanovo vzbudzujú zvedavosť, čo sú a kam vedú vybičované vášne, aký zmysel má pokora či sebaobetovanie. Okolnosti fatálne spejú k otcovražde, cez ktorú sa odvíja priam kriminálne pátranie s dohrou na súde. Dialekticky sa na ňom zosumarizujú všetky zásadné rozpory, otázky viny, zločinu, trestu a hľadanie vykúpenia.

Obdobie 60. rokov 19. storočia v Rusku je časom spoločenských zmien, rozpadom tradičných či zaužívaných etických princípov a snahou po novom pomenovaní zásadných hodnôt. Dostojevskij sa vo svojej finálnej freske životných príbehov, akou sú Bratia Karamazovovci, sugestívne dramaticky zaoberá dilemami, ktoré si vedome či nevedome musíme nastoľovať a prežívať aj dnes.



"Veľmi vážny zástoj má táto hra. Samozrejme to začína autorom, dobrou adaptáciou, úpravou a ostatnými interpretmi. Dostáva sa na javisko čosi, čo je hlboké, čo ide do hĺbky myslenia, do hĺbky morálky, a pevne verím, že to osloví diváka, že tu bude mať o čom rozmýšľať, nielen vidieť," uviedol po generálke na stretnutí s médiami Dušan Jamrich.

"Tá hra je o nás, o ľuďoch, ktorí bez ohľadu na to, či spáchali nejaký zločin, majú v sebe lásku, len ju treba nájsť, pretože každý ju nájde v inom časovom úseku života. Moja postava v tejto inscenácii je veľmi náročná, verím že diváci uveria a uvidia na javisku pravdu," dodal Alexander Bárta.

"Som vďačná, že som dostala túto postavu a tým možnosť hrať opäť niečo iné. Pre mňa to bolo od prvej čítačky vzrušujúce čítanie, ktoré nevyvrcholí premiérou. Je to hra, ktorá má možnosť žiť ďalej. Verím, že diváci budú ochotní sa pri tejto hre na chvíľu zastaviť," doplnila Táňa Pauhofová.