Bratislava 10. októbra (TASR) - Slovenské národné divadlo (SND) v Bratislave uvádza v piatok premiéru inscenácie najslávnejšej opery francúzskeho skladateľa Camilla Saint-Saensa Samson a Dalila v réžii Zuzany Fischer. „Je plná symboliky, obrazotvornosti, pretavená do hudobného a textového tvaru ľuďmi 19. storočia, po francúzsky, z francúzskeho prostredia a my ju hráme v 21. storočí na Slovensku, pre človeka dnešného typu,“ uviedla pre TASR Zuzana Fischer, najmladšia operná režisérka na Slovensku, ktorá v SND debutovala v roku 2022 s operou Čert a Káča.
Biblický príbeh osudovej lásky, odohrávajúci sa v Gaze 1150 rokov pred naším letopočtom na pozadí hebrejsko-filištínskeho konfliktu, hudobne naštudoval Marco Guidarini. Spolu s Brankom Ladičom je tiež dirigentom nového operného titulu. „Hudba je úžasná, obrazotvorná, majestátna, je taká mäsitá pre mňa, poskytuje množstvo priestoru na imagináciu,“ poznamenáva Zuzana Fischer. Samsona v jednom z najkrajších opusov svetového romantického repertoáru stvárňuje tenorista Max Jota, Dalilu spieva Terézia Kružliaková, na druhej premiére (12. 10.) sa v tejto úlohe predstaví Alena Grach.
Pri tvorbe nového operného titulu, ktorý sa do SND vracia po takmer sto rokoch, sa Fischer spolu so svojím tvorivým tímom opäť rozhodla využívať princípy, ktoré sú jej blízke - pohyb, silnú vizualitu a symboliku. Dielo Samson a Dalila je podľa režisérky aktuálne v turbulentnej dobe, ktorú žijeme. „Agresia, snaha posudzovať a ovládať, bohužiaľ, je aktuálna v každej dobe. Biblická téma, o ktorej sa bavíme, vôbec nie je tak vzdialená nášmu dnešnému oku, uchu a pocitu, ako si myslíme,“ hovorí režisérka, ktorá chce v inscenácii ukázať, kam môže viesť pomsta a agresia. Podľa nej tieto negatívne emócie a vplyvy života vedú k deštrukcii. „Snažíme sa končiť operu v trošičku pozitívnejšom zmysle, je tam svetielko na konci tunela, ale je to moja veľká otázka - chceme naozaj žiť v takýchto nízkych emóciách, alebo radšej budeme kultivovať základnú ľudskú toleranciu a pokoru jeden voči druhému a voči vyššiemu princípu?“ pýta sa Fischer.
Opera Samson a Dalila sa podľa nej zaoberá fanatizmom dvoch skupín ľudí, ktorí sa snažia presadiť svoj názor a vlastný pohľad na svet. „Ale tým neustále dochádza k stretom a konfliktom, končí to zasa raz iba v deštrukcii,“ hovorí režisérka s tým, že tvorcovia opery si kladú aj ďalšiu dôležitú otázku - čo je to láska? „Je to krásne slovo a stav, ale častokrát je za lásku prehlasované aj mnoho ďalšieho, čo láskou nie je - manipulácia, ovládanie, princíp vlastnenia alebo snahy ovládať druhého, ako to vidíme v postave Dalily,“ dodala.